ایران

معترضان برای چندمین‌بار، خط انتقال آب زاینده رود به یزد را شکستند

محمدمهدی جوادیان‌زاده٬ مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد٬ خبر از تعرض به  تاسیسات خط انتقال آب این استان داد و تایید کرد: «تا پایان عملیات بازسازی آب انتقالی یزد قطع است.»

محمدمهدی جوادیان زاده در پی قطع شدن آب در برخی مناطق و کم شدن فشار آب شرب در منازل توضیح داد: «بر اساس اعلام اتاق فرمان یزد و بررسی‌های میدانی مشخص شده که متاسفانه برای چندین بار به خط انتقال آب استان یزد تعرض شده است.»

گفته شده تعدادی از معترضان به بحث انتقال آب شرب به یزد کویری در محدوده شرق استان اصفهان نسبت به تخریب تاسیسات آب انتقالی اقدام کردند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در ادامه گفت: «با توجه به بررسی‌های اولیه، پیش بینی می‌شود فرآیند تعمیر و فعالیت مجدد خط انتقال آب استان یزد به بیش از ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد.»

در سال‌های اخیر کشاورزان شرق اصفهان که معیشت آنها به دلیل خشکسالی دچار مشکل جدی شده، بارها به انتقال آب به یزد اعتراض و ده‌ها بار خط انتقال آب را تخریب کرده‌اند.

خشکسالی و پروژه‌های مختلف آب از شهرهای مختلف ایران، سال‌هاست که درگیری‌ها و اعتراض‌هایی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است. حتی بحث انتقال آب از اصفهان به یزد به مجلس نیز رسیده و درگیری های لفظی را در میان نمایندگان دامن زده‌است.

به عنوان مثال مقامات دولت به کشاورزان معترض اصفهانی نسبت به انتقال آب زاینده‌روز به یزد وعده داده‌اند که با بهره‌برداری از تونل سوم کوهرنگ مشکل این کشاورزان حل شود، اما در مقابل هزاران تن از مردم شهرهای استان چهار محال و بختیاری بارها در اعتراض به طرح‌های انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان تجمع کرده‌اند.

دیگر طرح‌های انتقال آب بین شهرها و استان‌های مختلف ایران از جمله پروژه‌های انتقال آب از خوزستان، طرح های انتقال آب و کم‌آبی در یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد، برازجان در استان بوشهر و کازرون در استان فارس نیز اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

دکمه بازگشت به بالا