ایران

گروسی درباره عدم نظارت بر تاسیسات اتمی ایران و تکرار سناریوی کره شمالی هشدار داد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، با توجه به عدم همکاری تهران، این نهاد دیگر نظارت کاملی بر برنامه اتمی ایران ندارد.

او همچنین با اشاره به تجربه کره شمالی هشدار داده است، شکست دیپلماسی، می‌تواند پیامدهای سیاسی عظیمی برای منطقه خاورمیانه و جهان در پی‌داشته باشد.

آقای گروسی در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز در رابطه با نظارت این نهاد بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت، پس از آنکه تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران کامل و بی‌کم و کاست نیست و احتمال دارد که جهان هرگز نتواند «تصویر کاملِ» آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند را به دست بیاورد.

اشاره رافائل گروسی به دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای کرج است. تأسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران موسوم به مجتمع تسای کرج که کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ است اوایل تیرماه امسال هدف حمله خرابکارانه «پهپادی» قرار گرفت که طی آن یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آنجا از بین رفت و یک دوربین دیگر به شدت آسیب دید. ایران سپس این دوربین‌ها را از این محل برچید.

ایران روز ۲۲ شهریور اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌های آژانس در بسیاری از تاسیسات هسته‌ای خود را داد، اما به گفته آژانس مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج شده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است، هنوز نتوانسته رابطه مستقیمی که با دولت حسن روحانی داشت، با دولت «تندرو» ابراهیم رئیسی که در انتخابات خرداد ماه به پیروزی رسید، برقرار کند.

رافائل گروسی با اشاره به این که هرگز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه ایران صحبت نکرده، گفته است، امیدوارم بتوانم به زودی فرصتی برای ملاقات با او داشته باشم زیرا این امر بسیار مهم است. بنابراین وقتی مشکلی پیش می‌آید، وقتی سوء تفاهم ایجاد می‌شود، وقتی اختلاف نظر وجود دارد ، می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

رافائل گروسی در ادامه گفت، هرچند هیچ نشانه‌ای در دست نیست که ایران در حال مسابقه به سوی بمب اتم باشد، اما نگاهی به وضعیت کره شمالی می‌تواند کمک کند تا فهمید چه چیز در خطر است.

مقامات جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته بارها از آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین سخن گفته‌اند، اما تاریخ مشخصی را تعیین نکرده اند.

دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و به‌رغم گذشت بیش از چهار ماه، اقدام عملی مشخصی از سوی جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات صورت نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا