ایران

ند پرایس: اعضای ۱+۵ معتقدند مذاکرات احیای برجام باید از همانجا که متوقف شد ازسر گرفته شود

دیروز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، باری دیگر خواستار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات احیای برجام در وین شد و گفت، چنین مذاکراتی باید از همان‌جایی که در دور ششم متوقف شد، دوباره ‌از سر گرفته شود.

او در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی درباره مذاکراتِ رابرت مالی با نمایندگان سه کشور اروپایی گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی و به طور کلی اعضای گروه ۱+۵ این اتحاد نظر را دارند که دیپلماسی با قابلیت راستی‌آزمایی همچنان موثرترین مسیر است که می‌تواند به طور دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیروز با مقام های وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور حاضر در برجام، در پاریس دیدار و مذاکره کرد.

رابرت مالی پیش از سفر به اروپا، به خاورمیانه رفته بود و با مقام‌های ارشد امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی نیز در همین ارتبط گفت‌وگو داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد، ما همچنین در مورد این باور اتحاد داریم که مذاکرات در وین باید هرچه زودتر از سر گرفته شود و این که دقیقا از همان‌جایی‌که در دور ششم متوقف شد، می‌بایست از سر گرفته شود.

مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به این توافق با حضور ایران، روسیه، چین، بریتانیایی، فرانسه و آلمان و مشارکت غیر مستقیم آمریکا، به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از خردادماه به درخواست تهران متوقف شده و تلاش‌ها جهت ترغیب ایران برای حضور در این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

به‌رغم این‌که مقامات دولت ایران طی هفته‌های اخیر گفته‌اند، «به زودی» مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود، اما تاکنون زمان مشخصی برای بازگشت به این مذاکرات تعیین نکرده‌اند.پ

پیش ازین به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس، وزیر خارجه ایران در جلسه غیر علنی گفته بود که مذاکرات باید از نقطه‌ای که آمریکا از برجام خارج شد، شروع شود.

به گفته احمد علیرضا بیگی، نماینده  تبریز در مجلس، امیرعبداللهیان جلسه روز ۲۵ مهر گفت که مذاکرات ایران با  نمایندگان قدرت‌های اروپایی در بروکسل آغاز خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا