خاورمیانه

روسیه: «تلاش»‌ طالبان برای برقراری ثبات در افغانستان را به رسمیت می‌شناسیم

نشست مسکو با حضور نمایندگان طالبان و نمایندگان ده کشور از جمله روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان آغاز شد. آمریکا اما به دلایل لجستیکی در این نشست حضور نداشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در آغاز نشست افغانستان در مسکو، گفت که روسیه نقش و «تلاش» طالبان برای برقراری ثبات در این کشور را به رسمیت می شناسد؛ اما راه حل بلند مدت را در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر می‌بیند “که از منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی نمایندگی کند”.

آقای لاوروف در این نشست ضمن تاکید بر تلاش طالبان برای ایجاد ثبات در افغانستات تاکید کرد که «خطر تروریسم» کل منطقه را تهدید می‌کند.

اظهارات مثبت وزیر امور خارجه روسیه در خصوص افغانستان در حالی مطرح می‌شود که تاکنون مسکو از به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان خودداری کرده است. با این حال ولادمیر پوتین پیشتر و در اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع گفته بود که تعامل با طالبان ضروری است اما نباید برای به رسمیت شناختن این گروه شتابزده عمل کرد.

در نشست امروز مسکو که عنوان “فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان” را دارد، عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای امارت اسلامی طالبان در سخنرانی خود مدعی شد که “صلح و ثبات به افغانستان برگشته است و حاکمیت ملی دوباره اعاده شده است”.

آقای حنفی گفت طالبان تلاش کردند که دولت شان شامل تمام اقوام و اقشار باشد اما روند اصلاحات در ساختار سیاسی آن‌ها ادامه دارد و این روند زمانگیر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا