ایران

ورود سپاه به حوزه اجتماعی شهرداری تهران برای حذف معتادان و کودکان کار

روزنامه “پیام ما” در گزارشی از تصمیم شهرداری تهران برای دادن نقش بیشتر به سپاه خبر داد.

در این گزارش با تیتر «ورود سپاه به حوزه اجتماعی شهر» به نقل از امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نوشته شده است: «سپاه، قرارگاه خاتم و قرارگاه‌های جهادی قرار است در محلات مستقر شوند.»

توکلی‌زاده دیروز در جمع‌بندی عملکرد خود اعلام کرد که ظرف شش ماه آینده، چهره شهر در برخی پارامتر‌ها متفاوت می‌شود و «لکه‌هایی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار که دامن شهر را در حوزه اجتماعی مخدوش کرده تغییر خواهد کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که به تازگی انتخاب شده خطاب به اعضای شورای شهر گفته چهره تهران قرار است بعد از سال‌ها تغییر کند و «لکه‌هایی» مانند «معتادان متجاهر و کودکان کار که دامن شهر را در حوزه اجتماعی مخدوش کرده» تغییر یابد.

حضور گروه‌های جهادی، سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا در محلات و همچنین استفاده از واژه‌هایی چون: «قرارگاه اجتماعی»، «آسیب اجتماعی از دید کارشناسان اجتماعی برطرف کننده مسائل نیست و حضور سپاه در حوزه اجتماعی تنها ممکن است با برخوردهای نظامی منجر به حذف معتادان متجاهر و کودکان کار شود نه درمان این بیماری اجتماعی.

پیام روشنفکر، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران معتقد است که این اتفاق مثبتی نیست و مهم‌ترین چالشی که در پی دارد، تداخل حوزه‌ای است. او به روزنامه «پیام ما» می‌گوید: «من شخصا به ورود نیرو‌های نظامی به مسائل اجتماعی نگاه مثبتی ندارم، من تصور می‌کنم که تداخل حوزه‌ای لزوما کار مثبتی نیست.در حوزه مسائل اجتماعی همواره تاکید می‌شود که رویکرد اجتماعی داشته باشیم.

نه رویکرد پزشکی و انتظامی و جرم‌انگارانه و قضایی و نه حتی مهندسی؛ چون تمام این ادبیات در دوره‌های مختلف در فضای اجتماعی حاکم بوده و در دوره‌ای از واژه‌های کنترل و ساماندهی استفاده می‌شد.

این جامعه‌شناس معتقد است که قرارگاه و عملیات و رصد و دیده‌بانی واژه‌های اجتماعی نیستند و معتقد است که این رویکرد و ادبیات چند اشکال همراه خودش داشته باشد: «وقتی شما از ادبیات نظامی استفاده کنید، دیدگاه نظامی هم پیدا می‌کنید و افراد این حوزه را می‌آورید، اما این افراد متعلق به این حوزه نیستند، مثل این است که ما نیرو‌های بسیج و سپاه را در اتاق عمل بیمارستان ببریم.

آقای روشنفکر همچنین ناپایداری‌های اجتماعی را به دلیل نابرابری اجتماعی می‌داند و گفته است باید عوامل ناپایداری در وهله اول برطرف شوند.

گفتنی است بارها بدرفتاری با کودکان کار و معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد خبرساز شده است. حتی در مواردی، شکنجه‌ معتادان و رفتار نامناسب با آنها به مرگ نیز منجر شده است.

دکمه بازگشت به بالا