ایرانجهان

دیدار گروسی با سناتورهای آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با “باب منندز” رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتورهای عضو این کمیته در واشنگتن دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه شنبه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در این دیدار یک بحث تعاملی و عمیق در مورد مسائل عدم اشاعه داشتیم.

سناتور ایالت ایلینوی “دیک دوربین” نیز در حساب کاربری خود در مورد این دیدار نوشت: با گروسی دیدار کرده تا در مورد “تهدید های اتمی” ایران و کره شمالی صحبت کند.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای که پس از دیدار با رافائل گروسی، گفته است، ایران همچنان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد، تعهدات بین المللی خود را نقض می‌کند و مانع از انجام وظایف نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌شود.

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرده است، اقدام ایران در عدم ارائه پاسخ‌های معتبر به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود، غیر قابل قبول است.

رافائل گروسی در همین روز پیشتر به خبرنگاران گفت که در صدد است برای ملاقات با مقامات ارشد ایران در اواخر ماه جاری میلادی به تهران سفر کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که او پیش از نشست شورای حکام در ماه آینده میلادی، نوامبر، به ایران سفر خواهد کرد تا در خصوص نگرانی‌های ویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران با مقامات این کشور مذاکره کند.

پیش از این، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تعهدات راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران رایزنی کرد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار خود با آنتونی بلینکن گفته بود که نمی‌داند شورای حکام علیه ایران اقدامی بکند یا نه، اما این موضوع بیشتر به اقدامات ایران بستگی خواهد داشت.

 بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بر حمایت قاطع آمریکا  از ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی جهانی عدم اشاعه هسته ای، از جمله در ایران، تاکید کرد.

در این بیانیه گفته شد: وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ضرورت پایبندی ایران به تعهدات راستی آزمایی هسته ای، توقف اقدامات تحریک آمیز هسته ای و بازگشت به دیپلماسی  با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رایزنی کرد.

دکمه بازگشت به بالا