خاورمیانه

عجایب انتخابات عراق: از پیروزی نامزد مرده تا تخریب خدمات توسط نامزدهای بازنده

انتخابات پارلمانی عراق که روز یکشنبه گذشته برگزار شد با حاشیه‌های عجیبی نیز همراه بوده که موضوع بحث و شوخی در شبکه‌های اجتماعی عراق قرار گرفت.

در روزهای اخیر، خبر پیروز یک نامزد مستقل در انتخابات که ۲ ماه پیش فوت شده در عراق بحث‌های بسیاری برانگیخته است.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات در نتایج اولیه‌ای که اعلام کرد نشان داد که «انسام مانوئیل اسکندر» با ۲۳۹۷ رأی‌ در یکی از دوایر انتخابی استان نینوا پیروز شده است. این درحالی است که او دو ماه پیش بر اثر کرونا درگذشته است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی عراق خبر دادند که برخی نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات خدماتی را که در روستاها و برخی شهرها ارائه کرده بودند جمع‌آوری کرده‌اند.

مثلا در شهر الصویره در استان واسط، یک نماینده بعد از آنکه رأی لازم برای ورود به مجلس را به دست نیاورد یک ژنراتور برق را که برای اهالی محله نصب کرده بود جمع کرد.

همچنین تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد یک نامزد انتخابات که در راستای تبلیغات انتخاباتی یک خیابان را آسفالت کرده بود، بعد از مشخص شدن شکستش در انتخابات، آن آسفالت را با لودر تخریب کرده است.

شامگاه دیروز، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی را در وب سایت خود منتشر و در عین حال تاکید کرد که این نتایچ قابل اعتراض است.

طبق نتایج اعلام شده‌ی انتخابات پارلمانی عراق، “جریان صدر” با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان در صدر نتایج قرار گرفت، سپس “تقدم” به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان با کسب ۳۷ کرسی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. همچنین ائتلاف “دولت قانون” به رهبری نوری مالکی، با ۳۴ کرسی در رتبه سوم است و حزب “دموکرات کردستان عراق” به رهبری مسعود بارزانی با ۳۲ در رده چهارم قرار دارد.

گفتی است «احمد الربیعی»، نماینده عضو جریان صدر، تأکید کرده که این تشکل سیاسی مذاکرات خوبی با تشکل های سیاسی درباره تشکیل دولت آینده داشته است.

مقتدی صدر نیز گفته است که که اکنون مشخص شد که «فراکسیون صدری» «فراکسیون بزرگ تر» به لحاظ انتخاباتی و مردمی است.

از سویی اما؛ نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، از کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق خواسته که به موارد «اجحاف و اختلال» در نتایج انتخابات رسیدگی کند.

همچنین امروز شماری از شهروندان عراقی در استان بصره، ذی‌قار و موصل در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی تظاهرات کردند.

دکمه بازگشت به بالا