پزشکی و سلامت

عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین ایران را به کام موج ششم کرونا حل داد

مسعود یونسیان، رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت ایران نسبت به بروز موج ششم کرونا در ایران هشدار داده و گفته است که: به نظر می‌رسد که سرعت کاهش بیماری کرونا در کشور کُند و یا حتی متوقف شده و نگرانیم که همانطور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شدیم؛ در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده، موج جدیدی آغاز شود.

وی به خبرگزاری ایسنا گفته است طی چند روز اخیر دیگر آن روند کاهشی را که ابتدای مهر ماه داشتیم، نداریم.

آقای یونسیان همچنین گفت که “توقف روند کاهشی تعداد موارد جدید نگران‌کننده است” و “دقیقا اکنون در وضعیت فاصله بین موج چهارم و پنجم هستیم و اگر قرار باشد در این زمان، موج جدیدی سوار شود، قطعا هم سیستم بهداشت و درمان ما را مستهلک می‌کند که در حال حاضر هم خسته شده و هم مجددا تعداد مرگ‌ها بالا خواهد رفت”.

این مقام وزارت بهداشت ایران علت توقف روند کاهش ابتلا به کرونا را “انتهای ماه محرم” و “اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه‌” در اثر آن و “تعطیلات” و “سفرهای سیاحتی و زیارتی داخل کشور” و “آنهایی که در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند” دانست.

به گفته وی “همین که یک آهنگ کاهشی متوقف شود، می‌توانیم آن را به عنوان یک واقعه نگران‌کننده یا به عبارتی افزایش تلقی کنیم”.

پیش از این کارشناسان زیادی نسبت به برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم و راهپیمایی اربعین هشدار داده بودند و اینگونه مراسم‌ها را همراه با سفرهای بی‌شمار در داخل کشور از عواملی برشمرده بودند که قطعا باعث بروز موج جدیدی از شیوع کرونا شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱هزار و ۳۹۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۹۹ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

این آمارها درحالی اعلام می شوند که به اذعان مقامات حکومتی و تحقیقات مستقل، آمار واقعی مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.

دکمه بازگشت به بالا