اقتصادی

تا سال ۱۴۰۳ اقتصاد کشور به مرز ورشکستگی خواهد رسید!

روز شنبه ۲۴ مهر، گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه ایران هشدار داد که اگر در ساختار اقتصادی تجدیدنظر اساسی صورت نگیرد، تا سال ۱۴۰۳ کشور به مرز ورشکستگی می‌رسد و با ادامه تحریم‌ها، دلار می‌تواند تا سال ۱۴۰۶ ده برابر اکنون شود.

این گزارش که در رسانه‌های داخلی منتشر شده عنوان می‌کند میزان بدهی‌های دولت تا سال ۱۴۰۳ به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد؛ وضعیتی که به مفهوم قرار گرفتن دولت در آستانه ورشکستگی خواهد بود.

این گزارش که در واپسین روزهای دولت روحانی تهیه شده، یادآور می‌شود که با ادامه تحریم‌ها، بدهی دولتی به نسبت تولید ناخالص داخلی نزدیک ۱۵۰درصد رشد می‌کند و بهای هر دلار می‌تواند تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰۰هزار تومان برسد.

گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه ایران تاکید می‌کند که حتی در صورت لغو تحریم‌ها نیز نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ بالای ۵۵هزار تومان خواهد بود.

 در جدولی که زیر عنوان “برآورد متغیر‌های اصلی اقتصاد ایران و منابع و مصارف اقتصادی بودجه عمومی دولت” منتشر شده، دو سناریوی لغو تحریم‌ها و ادامه تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مطابق سناریوی نخست، اگر تحریم‌ها لغو شوند و ایران بتواند روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه نفت بفروشد، قیمت دلار در سال بعد ۱۸ هزار تومان و در پایان دولت رئیسی ۳۵ هزار تومان خواهد شد. در این سناریو قیمت دلار در سال ۱۴۰۶، ۵۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

در سناریوی دوم و در صورت تداوم تحریم‌ها و فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز، دلار در سال بعد ۳۵ هزار تومان و در پایان دولت رئیسی، ۱۱۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۶، ۲۸۴ هزار تومان خواهد شد.

در این جدول پیش‌بینی شده که نرخ تورم در صورت ادامه تحریم‌ها به ۶۵ درصد برسد.

هم‌‌زمان با گزارش یاد شده، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی رسمی منتشر کرده که نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۰، کسری بودجه دولت ایران از ۳۰۰هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود.

اقتصاد ایران سال‌ها شاهد رشد منفی، تورم و بیکاری بالا بوده و گزارش سازمان برنامه و بودجه هشدار می‌دهد که “ساختار اقتصادی ناسالم کشور” نیازمند تجدیدنظر فوری است.

دکمه بازگشت به بالا