ایران

وزیر خارجه ایران از مذاکرات برجامی با نمایندگان قدرت‌های اروپایی در بلژیک خبر داد

امروز جلسه غیر علنی مجلس با حضور حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، برگزار شد.

به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس، در این جلسه، وزیر خارجه ایران از آغاز مذاکرات با قدرت‌های اروپایی در روز پنجشنبه در بروکسل خبر داده و گفته است که مذاکرات باید از نقطه‌ای که واشنگتن از برجام خارج شد، شروع شود.

به گفته نماینده  تبریز در مجلس، امیرعبداللهیان در این جلسه گفته که مذاکرات ایران با  نمایندگان قدرت‌های اروپایی در بروکسل بلژیک آغاز خواهد شد.

در سفر انریکه مورا، معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا، به تهران در روز ۲۲ مهر، توافق شد که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران دو هفته دیگر در بروکسل با هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام دیدار کند.

در همین حال پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات بلندپایه که نامش ذکر نشده، اعلام کرد که مذاکرات بروکسل نمی‌تواند جایگزین نشست اعضای برجام و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران آمریکا در وین باشد.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نقل کرده است که پیش‌شرط مذاکرات برای احیای برجام، «حسن نیت و اقدام جدی آمریکا قبل از مذاکره» است و تهران مذاکره را از «زمان خروج ترامپ از برجام دنبال می‌کند و نه موارد دیگر».

وزیر خارجه ایران همچنین سیاست جدید اتمی ایران را «عمل در برابر عمل» عنوان کرده است.

طی ماه‌های اخیر، آمریکا و متحدان اروپائی‌اش چندین‌بار هشدار داده اند که فرصت دیپلوماسی تا ابد پا برجا نخواهد ماند.

حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شویم که بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت».

از سویی دیگر زمزمه‌هایی در مورد طرح جایگزین برجام، موسوم به “طرح ب” نیز به گوش میرسد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته است از آنجایی که «دولت جدید ایران هیچ علاقه‌ای به بازگشت به مذاکرات وین نشان نداده است»، تیم بایدن در حال کار بر روی «طرح جایگزین» برجام است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز، صریحاً از «طرح ج»، حمله نظامی اسرائیل به ایران، به عنوان آخرین راهکار سخن گفته است.

گفتنی است براساس گزارش خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

همچنین به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از مرز ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

دکمه بازگشت به بالا