ایران

وزارت خارجه ایران: در حال تلاش برای بهبود روابط با مصر هستیم

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفت که «در حال تلاش برای بهبود روابط با مصر هستیم» و حل مشكلات ایران و عربستان می‌تواند بر این موضوع تاثيرگذار باشد.

میرمسعود حسینیان تاکید کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات ایران و مصر کُند است و توقیف دو ساله کشتی‌های نفتی ایران و حکم اعدام چند شهروند ایرانی متهم به تجارت مواد مخدر «دو مشکل بزرگ در تعامل با مصر» است.

او به تعداد دقیق افرادی که به اعدام محکوم شده‌اند و جزئیات پرونده آنها اشاره نکرده است، ولی شهریور امسال رسانه‌های مصری گزارش داده بودند که هشت نفر از جمله یک شهروند ایرانی به اتهام مشارکت در تجارت دو تن هروئین و یکصد کیلوگرم قرص متامفِتامین به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران و مصر از سال ۵۸ روابط دیپلماتیک ندارند و علاوه بر اختلاف‌نظر درباره مسائل منطقه‌ای، مصر بارها ایران را به تلاش برای ترویج شیعه‌گری در این کشور متهم کرده است.

عبدالفتاح السیسی، رئيس‌ جمهور مصر، تیرماه امسال به عراق سفر کرد که نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته بود. در جریان این سفر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که این سفر به منظور خنثی کردن نفوذ ایران در منطقه انجام شده است.

دکمه بازگشت به بالا