ایران

توقف صادرات فرش ایرانی به ترکیه و آذربایجان

رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران روز چهارشنبه خبر داد که ورود فرش ایرانی به ترکیه که پیش از این یکی از «مقاصد مهم» صادرات فرش ایران به شمار می‌رفت عملا متوقف شده است.

رضی حاجی آقامیری در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز «تحولات سیاسی» را عامل این رخداد عنوان کرده و از توقف صادرات «اندک» فرش به جمهوری آذربایجان نیز خبر داده است.

در هفته‌های گذشته به‌ دنبال آن چه نظام ایران «آوردن اسرائیل به نزدیک مرزهای ایران» از سوی مقام‌های جمهوری آذربایجان عنوان می‌کند، روابط دو کشور رو به تیرگی گذاشته و ترکیه نیز در این میان، طرف آذربایجان را گرفته است.

این اتفاق در شرایطی افتاده که، به گفته رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران، در سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها، فرش ایرانی به ترکیه، امارات و پاکستان «صادر و از آنجا اسناد تغییر می‌کرد و روانه بازارهای اروپایی می‌شد.»

به گفته آقای حاجی آقامیری، اگرچه این اتفاق «هزینه اضافی‌تر به تجار تحمیل» می‌کرد، اما حالا «روابط سیاسی ما با کشورها آن قدر وضعیت بدی دارد که همه نگران بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند. عملا با وجود تحریم‌ها شبکه بانکی قطع است و بنابراین حتی قاچاق فرش هم امکان‌پذیر نیست.»

دکمه بازگشت به بالا