ایران

اسرائیل در مورد نقض تعهدات هسته‌ای ایران: منتظر کشورهای غربی نخواهیم ماند

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد از «نقض آشکار» تعهدات هسته‌ای ایران گفت که اسرائیل برای مقابله با ایران منتظر کشورهای غربی نخواهد ماند.

بنت، سه‌شنبه، ۲۰ مهر ماه، در سخنرانی خود به‌مناسبت «دهمین کنفرانس دیپلماتیک روزنامه جروزالم‌ پست» با اشاره به نقض تعهدات هسته‌ای ایران گفت، او از قدرت‌های جهانی انتظار دارد تا با پاسخگوکردن ایران نسبت به تعهداتش، پرونده این کشور را به «شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل کنند.

پیش از این «رویترز» خبر داده بود که شماری از مقامات آمریکایی در دیدار با همتایان اسرائیلی خود در واشینگتن، گفت‌وگوهایی برای بررسی «راه‌های دیگر» در قبال ایران، در صورت شکست دیپلماسی انجام دادند.

بنت در سخنرانی خود، نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران را، تنها در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» ندانست و گفت، این کشور به تعهدات خود در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبند نیست.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر در جریان سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده بود برنامه اتمی ایران «از تمام خطوط قرمز» عبور کرده، ولی اسرائیل اجازه نمی‌دهد تهران به سلاح اتمی دست یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ماه جاری با ارائه گزارشی شدیداللحن از تعلیق برخی بازرسی‌های این آژانس در ایران خبر داد و گفت روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران «به طور جدی تضعیف شده است.»

افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده توسط ایران باعث برانگیختن خشم اروپایی‌ها و ایالات متحده شده است. کشورهای غربی بر این باورند که دستیابی ایران به فناوری و دانش تولید اورانیوم فلزی می‌تواند روند ساخت سلاح هسته‌ای را تسریع کند.

دکمه بازگشت به بالا