ایران

اعترافات اجباری؛ تلویزیون ایران بار دیگر برنامه‌ای درباره حبیب اسیود پخش کرد

تلویزیون دولتی ایران برنامه‌ای را پخش کرده است با عنوان “مستند نقش بر آب.” در این برنامه به گفته صدا وسیمای ایران، به “اعترافات و مدارک کشف شده” از حبیب اسیود پرداخته شده است. این دستکم سومین برنامه‌ای است که تلویزیون ایران از پارسال درباره آقای اسیود پخش کرده است.

۲۲ آبان سال پیش تلویزیون ایران ویدئوی کوتاهی از “اعترافات” حبیب اسیود پخش کرده بود که در آن او مسئول حمله مرگبار به رژه نظامی در اهواز شناخته می‌شد.

ماه پیش نیز تلویزیون ایران فیلمی با عنوان “صلح فقط برای من” پخش کرد که باز هم در آن بر اساس “اعترافات” آقای اسیود اتهاماتی علیه دولت سوئد مطرح شد.

آقای اسیود شهروند سوئد نیز هست و خطر اعدام او را تهدید می‌کند.

در برنامه جدید آقای اسیود می‌گوید با دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل در ارتباط بوده و به انفجار لوله‌های نفت و گاز، فرمانداری و اداره مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک سامان اهواز و سرقت مسلحانه و کشته و زخمی شدن “بیش از ۴۰۰ نفر در خوزستان” متهم می‌شود.
رو به دوربین نشاندن متهمان در ایران و ضبط و پخش “اعترافات” آنها از تلویزیون همواره با اعتراض فعالان و نهادهای مدنی روبرو بوده که آن را ناقض حقوق بشر و رسیدگی عادلانه قضایی می‌دانند.

حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران “حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز” است که ماموران امنیتی ایران او را آبان پارسال در ترکیه “ربودند” و به ایران منتقل کردند.

دکمه بازگشت به بالا