ایران

پیشبینی وزارت نفت ایران از افزایش کسری گاز در زمستان و طرح استفاده حداکثری از مازوت

وزیر نفت ایران پیشبینی کرده است که “با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در ایران در زمستان پیش رو” تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز وجود داشته باشد.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته که سال گذشته در برخی روزهای زمستان ایران حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داشته است و روند رشد مصرف امسال بین ۸ تا ۱۰ درصد بوده است.

به همین دلیل سومین نشست “هماهنگی و برنامه‌ریزی تأمین سوخت زمستانی” دیروز با حضور مسئولان وزارت نفت و نیرو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق در کشور، از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد بحث در سومین نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی تأمین سوخت زمستانی بود.

سال گذشته در پی آلودگی شدید هوا، انتقادهایی از استفاده از مازوت یا نفت کوره در نیروگاه‌ها مطرح شد. وزیر نفت دولت روحانی گفته بود که مایل به استفاده از مازوت نیست ولی چاره دیگری نمانده است.

با گذشت دو هفته از مهر ماه و در حالی که ایران هنوز وارد فصل سرما نشده، کمبود گاز مایع موجب اعتراض مردم در برخی از مناطق کشور شده است. گروهی از اهالی منطقه رباط کریم، نزدیک به پایتخت، در روزهای هفتم و دهم مهر در اعتراض به قطع شدن گاز شهری، در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

چند روز پیش گزارش شد که بهبود روند انتقال گاز مایع از ایران به افغانستان یکی دیگر از مفاد توافق میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان است و کار ساخت یک خط لوله از دوغارون به اسلام‌قلعه «به‌زودی» آغاز می‌شود.

همچنین در پی توافق وزیران خارجه ایران و عراق بر سر بدهی‌های گازی، گزار‌ش‌ها از آمادگی ایران برای تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق حکایت دارند. معاون وزیر نفت در امور گاز به تازگی اعلام کرده که ایران آماده است قرارداد صادرات گاز به عراق را تمدید کند.

دکمه بازگشت به بالا