ایران

ایران:‌ ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از مرز ۱۲۰ کیلوگرم گذشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه ۱۷ مهرماه گفته است که ذخایر اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با تلویزیون دولتی همچنین از آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای تولید اورانیوم فلزی خبر داد.

محمد اسلامی اضافه کرده است: «پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود؛ اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهریور ماه برآورد کرده بود که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده ایران به ۸۴.۳ کیلوگرم رسیده باشد که در خرداد ماه این میزان ۶۲.۳ کیلوگرم بوده است.

برجام به ایران اجازه داده است که غنی سازی ۳.۶۷ درصدی داشته باشد؛ بنابرین غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی عدول از تعهدات برجامی توسط ایران است.

گزارش پیشین آژانس بین‌المللی در خرداد ماه عنوان می‌کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به سایت خبری «واشینگتن فری بیکن» گفته است، گام‌هایی که ایران در نقض تعهدات هسته‌ای خود بر می‌دارد، بازگشت دولت جو بایدن را به توافق هسته‌ای موسوم به برجام دشوارتر می‌کند.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص رویکرد دولت جو بایدن در قبال عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش گفته است، ایران می‌گوید می‌خواهد به راه حل دیپلماتیک بازگردد اما به برداشتن گام‌هایی ادامه می‌دهد که بازگشت (به برجام) را دشوارتر کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز ۲۴ شهریور در بیانیه مشترکی با ابراز «نگرانی عمیق» از «نقض پیاپی تعهدات هسته‌ای ایران»، از تهران خواستند تا به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد.

نشریۀ پولیتیکو هم هفته گذشته در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات نوشته بود، ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش وقت کشی می‌کند و همزمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا