حقوق بشر

تداوم بازداشت وکلا و یک فعال مدنی به دلیل امتناع از تعهد برای عدم شکایت از خامنه‌ای

مصطفی نیلی و آرش کیخسروی دو وکیل و مهدی محمودیان و فعال مدنی، پس از حدود دو ماه بازداشت، در نامه‌ای به هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی نوشتند که بازداشتشان به دلیل عدم پذیرش امضای تعهدنامه برای عدم شکایت از رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات به دلیل مدیریت کرونا ادامه یافته است.

مصطفی نیلی و آرش کیخسروی دو وکیل و مهدی محمودیان فعال مدنی، در نامه‌ای به هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دلیل ادامه بازداشت خود را نپذیرفتن امضای تعهدنامه برای عدم شکایت از رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات به دلیل مدیریت کرونا ذکر کردند.

محمودیان، فعال مدنی، و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فرا افراز و لیلا حیدری، وکلای دادگستری، روز ۲۳ مرداد بازداشت شدند و بازداشت این سه نفر ادامه یافته است.

در همین حال مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان در نامه خود نوشتند که قصد داشتند از مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل مواردی چون جلوگیری از خرید به موقع واکسن کرونا و« واریز میلیاردها از پول بی‌حساب در وجه شرکت ها و موسسات غیر تخصص» شکایت کنند اما پیش از ثبت شکایت بازداشت شدند.

آنان دلیل ۳۳ روز زندانی بودن در سلول های انفرادی و ادامه بازداشتشان را امتناع از امضای تعهد نامه‌ در روز ۲۳ مرداد مبنی بر شکایت نکردن از رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان قضایی و اجرایی ذکر کردند.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان در این نامه موارد نقض حقوق خود از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را ذکر کردند که بازداشت غیر قانونی، عدم تفهیم اتهام به سرعت، عدم دسترسی به وکیل و نگهداری در سلول انفرادی از جمله آنها است.

آنان در این نامه تاکید کردند که مقام‌‌های قوه قضاییه «با پرگویی، انگ زنی، نفرت پراکنی و دروغگویی‌های فراوان و با اتکا به زور و تزویر» با عدالت «به صورت تفننی برخورد» می کنند اما «همچنان به وجود قضاتی که در همین وضعیت نابسامان نیز بر اساس وجدان و شرافت رای صادر کنند، «دل بسته‌ایم.»

در این نامه همچنین آمده است که “تحقیقات مقدماتی در روز شانزدهم بازداشت به پایان رسیده و ادامه نگهداری در شرایط خاص و غیر قانونی برای اعمال فشار بیشتر بر ما و ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده است”.

دکمه بازگشت به بالا