خاورمیانه

حمله تروریستی داعش بر مسجد شیعیان در کندز جان‌ ده‌ها تن را گرفت

مقام‌های امنیتی کندز از یک حمله انتحاری در مسجدی در منطقه خان آباد شهر کندز خبر داده اند.

این حمله‌ی تروریستی ظهر روز جمعه و درحالی رخ داد که یک حمله کننده انتحاری مواد منفجره همراه‌اش را هنگام برپایی نماز جمعه در داخل یک مسجد متعلق به مسلمانان شیعه منفجر ساخت.

به گفته مقام‌های محلی، بیش از ۳۰۰ تن در مسجد مشغول ادای نماز جمعه بودند که این حمله صورت گرفت.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد رئیس وزارت اطلاعات و فرهنگ در صفحه تویتراش این رویداد را تایید کرده و افزوده است که شماری از کسانی که در مسجد حضور داشتند در این انفجار جان باختند و شماری هم زخم برداشته‌اند.

احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با تایید این رویداد از کشته و زخمی شدن شماری از نماز گزاران خبر داده است.

در همین حال، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت کندز تأیید می‌کند که در حمله انتحاری امروز بر نمازگزاران در این ولایت، ۴۳ تن جان باختند و بیش از ۱۴۰ تن زخم برداشته‌اند.

شاهدان این رویداد اما می‌گویند که در این رویداد بیشتر از صد تن جان باختند و یا هم زخمی شده اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز گفته است که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که بیش از ۱۰۰ تن در این حمله کشته و یا هم زخمی شده‌اند.

گروه تروریستی شاخه خراسان داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

تحلیلگران معتقد هستند که ممکن است بخشی از خصومت داعش با شیعیان افغانستان ریشه در جنگ‌های سوریه داشته باشد؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران با تشکیل لشکری تحت عنوان فاطمیون که متشکل از شیعیان افغانستان است، آنها را پس از آموزش نظامی و با وعده‌های اقتصادی، جهت مبارزه علیه مخالفان بشار اسد به سوریه فرستاد و ازین روی، شاخه خراسان داعش همزمان با نیروهای طالبان، شیعیان را نیز هدف قرار میدهد.

البته برخی دیگر از تحلیلگران این حملات را به نهادهای امنیتی ایران از جمله سپاه مربوط می دانند و می گویند ایران سعی دارد با خط دهی به داعش و ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی در افغانستان توسط لشکر فاطمیون، زمینه مداخله و نفوذش در این کشور را مهیا سازد و البته به بهانه مبارزه با داعش، سرکوب منتقدان را تشدید و بر بحران‌های عدیده‌‌ی داخلی که بدانها دچار است، سرپوش بگذارد.

دکمه بازگشت به بالا