ایران

تشکیل کمیته «تعیین مصادیق رهبری» تایید شد

غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ عضو مجلس خبرگان رهبری٬ تشکیل کمیته «تعیین مصادیق» رهبری را تایید کرد.

سال ۹۵ احمد خاتمی٬ سخنگوی هیئت رییسه وقت مجلس خبرگان٬ برای اولین بار به تشکیل کمیته «تعیین مصادیق رهبری» اشاره کرده بود. او در این باره گفته بود: «این طور نیست که مجلس خبرگان رهبری در روز مبادا و فقط در وقت بحران بخواهد در مورد رهبری آینده تصمیم بگیرد. کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده اما هیچ کس از کار این کمیته و اسامی‌مطرح در آن خبری ندارد.»

احمد خاتمی آن زمان در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داده بود: در دیداری که خبرگان رهبری با علی خامنه‌ای در حدود ۱۵ سال پیش داشتند رهبر جمهوری اسلامی به آنها گفته است شما باید در آستینتان ۱۰ رهبر داشته باشد بر اساس همین نظر او کمیته‌ای محرمانه تشکیل شد تا در مورد افرادی که می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

پس از آن بارها این خبر مورد تکذیب قرار گرفت. امروز اما مصباحی‌مقدم به ایلنا گفت: «درباره اصل این کمیته باید بگویم که این مساله بله وجود دارد و من هم ‌مطلع نیستم و اینطور که به خاطر دارم آقای سید احمد خاتمی این را بازتاب دادند. اما از اعضای این کمیته و اقدامات صورت گرفته مطلع نیستم.»

تحلیلگران معتقد هستند که حکومت جمهوری اسلامی بصورت موروثی پس از مرگ رهبری جمهوری اسلامی به مجتبی، فرزند علی خامنه‌ای خواهد رسید. آنها قلع و قمع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای یکدست‌تر شدن حکومت و انتخاب رئیسی و همچنین انتساب رئیسی تازه صدا و سیما که روابط نزدیکی با بیت رهبری دارد را نیز در همین راستا تبیین می دانند.

دکمه بازگشت به بالا