ایران

درخواست از سازمان‌های بین المللی برای جلوگیری از قتل افسارگسیخته شهروندان معترض در ایران

شماری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران در بیانیه‌ای در مورد وضعیت «خطرناک» عباس واحدیان شاهرودی، از امضا‌کنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، هشدار داده و خواستار مداخله سازمان‌های بین‌المللی در روند «افسارگسیخته» قتل شهروندان معترض در زندان‌های ایران شدند.

امضاکنندگان این بیانیه به طور مشخص خواستار «دخالت، اعتراض و اقدام فوری نهادهای صنفی، سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی به ویژه جامعه بین‌المللی، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و… نسبت به روند افسارگسیخته بازداشت، زندانی کردن و قتل شهروندان معترض، با دستور و یا چشم‌پوشی عمدی مقامات بلندپایه نظام ایران» شده‌اند.

این درخواست پس از آن صادر می‌شود که در ماه‌های اخیر دست‌کم دو زندانی در زندان‌های نظام ایران جان باخته‌اند و مقام‌های قضایی نه تنها مسئولیت مرگ آنها را به عهده نمی‌گیرند، بلکه مدعی تلاش برای احیای این زندانیان هستند.

پیش از این نیز کشته‌ شدن زندانیان در زندان‌های ایران، به ویژه زیر شکنجه یا به‌دلیل بی‌اعتنایی به وضعیت درمانی زندانی سابقه داشته و از جمله می‌توان به نام‌های زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی، امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس، هدی صابر، فعال ملی‌مذهبی و ستار بهشتی کارگر معترض در این فهرست طولانی اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا