ایران

گذرنامه ایرانی در جایگاه دهم کم‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان

در تازه‌ترین فهرست رده‌بندی اعتبار و قدرت گذرنامه‌ کشورهای جهان که موسسه «هنلی و شرکا» منتشر کرده است، گذرنامه ایرانی همچنان در میان ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها و در رتبه دهم از انتهای جدول قرار گرفته است. براساس این رتبه‌بندی امارات متحده عربی قوی‌ترین گذرنامه را در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای عربی دارد و ژاپن و سنگاپور مانند سال‌های گذشته در صدر فهرست صاحبان قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان قرار گرفته‌اند.

در رده‌بندی گذرنامه هنلی که هر سه‌ماه یک‌بار به‌روز می‌شود، موسسه «هنلی و شرکا» براساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا)، گذرنامه کشورهای مختلف جهان را براساس تعداد مقاصدی که دارندگان هر گذرنامه می‌توانند بدون روادید قبلی به آن سفر کنند، رتبه‌بندی می‌کند. این موسسه که انتشار رتبه‌بندی‌های خود را از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز کرده است، در واقع شاخص اعتبار و قدرت گذرنامه‌ها را براساس میزان آزادی گردشگران دارنده آن‌ها برای سفر به کشورهای مختلف جهان می‌سنجد.

در فهرست رده‌بندی جهانی گذرنامه‌ها برای سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، موسسه «هنلی و شرکا» ۱۹۹ کشور را بررسی و در ۱۱۶ جایگاه رتبه‌بندی کرده است.

ایران در این جدول در کنار لبنان، سریلانکا و سودان، با امکان سفر بدون روادید قبلی تنها به ۴۱ کشور جهان، در رتبه ۱۰۷، یا رتبه دهم از آخر قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا