ایران

عبداللهیان در مسکو: روسیه نسبت به تغییر مرزهای احتمالی در منطقه حساس باشد

وزیر خارجه ایران دیروز در بدو ورود به مسکو از روسیه خواست تا نسبت به هرگونه تغیر احتمالی در «مرزهای منطقه حساس» باشد.

حسین امیرعبداللهیان به خبرنگاران گفت:‌ «انتظار ما از مقامات رسمی روسیه این است که نسبت به هرگونه تغییر احتمالی مرزها، حضور تروریست‌ها» و تحرکات اسرائیل که علیه «صلح، ثبات و امنیت در منطقه است، حساس باشند.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، اشاره وزیر خارجه ایران به بی عملی روسیه در قبال تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی پس از جنگ بین ارمنستان و آذربایجان است که باکو توانست بخشی‌هایی از مناطق اشغالی قره باغ کوهستانی را پس بگیرد.

در روزهای اخیر تنش‌های لفظی میان ایران و آذربایجان افزایش یافته است. به دنبال برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال، جمهوری اسلامی ایران نیز در ۹ مهرماه در مرزهای مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان اقدام به برگزاری مانور نظامی کرد.

در همین زمینه، جمهوری آذربایجان و ترکیه از روز گذشته رزمایش مشترکی را با نام «برادری خلل‌ناپذیر» در منطقه نخجوان آذربایجان آغازکرده‌اند.

مقامات لشکری و کشوری ایران طی روزهای گذشته بارها آذربایجان را متهم به «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران» کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل از سال ۱۹۹۲ روابط نزدیکی داشته‌اند. آذربایجان سالها قبل روابط دو جانبه استراتژیک و اقتصادی با اسرائیل برقرار کرده‌است؛ اما این رابطه در جنگ اخیر میان آذربایجان و ارمنستان و حمایت تسلیحاتی تل‌آویو از باکو خود را در قالبی دیگر عیان کرد.

در مقابل اتهامات تهران، مقامات آذربایجان به دفعات این اتهام را رد کرده‌اند. الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز روز دوشنبه این اتهام را «افترا» نامید و از ایران خواست توضیح دهد اسرائیل کجای مرزها حضور دارد.

از سوی دیگر، وزارت کشور جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد حسینیه متعلق به نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در باکو به‌ دلیل آنچه «افزایش شیوع کرونا در مناطقی از باکو» عنوان کرد٬ بسته شده است.

دکمه بازگشت به بالا