خاورمیانه

رایزنی وزیر امور خارجه عربستان و فرستاده ویژه سازمان ملل درباره بحران یمن

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان با «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تلاش‌ها و ابتکار پیشنهادی ریاض برای تحقق امنیت، صلح و ثبات در یمن رایزنی کردند.

بن فرحان و گروندبرگ همچنین به بررسی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به راهکاری سیاسی و جامع برای بحران یمن پرداختند.

پیش ازین نیز جوزف بورل گفته بود: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های ریاض برای پایان دادن به بحران در یمن حمایت می‌کند».

همزمان مقامات دولت قانونی یمن از هانس گروندبرگ نماینده جدید سازمان ملل در یمن، خواستند تا برنامه ای جامع برای حل مناقشه در یمن اتخاذ کند.

علی محسن الاحمر معاون رئیس‌جمهور یمن، در دیدار خود با گروندبرگ در ریاض تأکید کرد که جنگ مشروعیت، دفاعی است و بر اساس پایبندی به گزینه صلح بر اساس سه مرجع تعیین شده و همچنین تعامل مثبت با تلاش‌های بین‌المللی و ابتکارات مختلف صلح، که آخرین آنها ابتکار سعودی است.

آقای الاحمر اظهار کرد که نقش مبرم جامعه بین‌الملل همچنان در حد انتظار نیست. وی افزود که قربانیان تروریسم حوثی‌های مورد حمایت ایران، به نقش قوی تر و جدی تر جامعه بین الملل چشم دوخته‌اند.

احمد بن داغر رئیس شورای یمن نیز در دیدار خود با نماینده سازمان ملل متحد گفت: دولت مشروع در یمن هنوز معتقد است که دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع نمی‌تواند خارج از چارچوب سه مرجع ایجاد شود.

بحران یمن محصول عملکرد شیعیان حوثی نزدیک به ایران است که با شورش علیه دولت قانونی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، این کشور را به پرتگاه نابودی رسانده اند.

ایران با آموزش و تحریک حوثی‌ها، نه تنها یمن بلکه خاک عربستان را نیز هدف حملات موشکی و پهبادی قرار میدهد.

دکمه بازگشت به بالا