ایران

اگر دیپلوماسی موفق نشود، بایدن آماده آزمودن راه‌های دیگر در برابر ایران است

در آستانه نشست دو روزه مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل از امروز در کاخ سفید برای گفت‌وگو درباره ایران، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت جو بایدن آماده است که در صورت شکست دیپلماسی، راه‌های دیگر در برابر ایران آزموده شود.

به گزارش خبرگزاری‌ رویترز، این مقام آمریکایی در کاخ سفید روز دوشنبه، ۱۲ مهر، افزود که جو بایدن امیدوار است که مذاکرات برجام به زودی از سرگرفته شود و دولت او به راهکار دیپلماتیک متعهد است، اما در صورت نیاز، آماده امتحان راه‌های دیگر نیز هست.

مذاکرات دو روزه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، با همتای اسرائیلی‌اش، ایال خولاطا، با محوریت رایزنی بر سر مذاکرات برجام انجام می‌شود.

به گفته مقام آمریکایی به رویترز، ماحصل مذاکرات تیم‌های آمریکایی و اسرائیلی که از فروردین امسال در جریان بوده، در دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل مطرح خواهد شد. این دو تیم دربرگیرنده مقاماتی از ارتش، سازمان‌های جاسوسی و نهادهای سیاسی دو کشور است.

اعضای تیم مشترک یادشده چند بار در ماه‌های اخیر دیدارهای مجازی برگزار کرده‌اند، اما نشست امروز، نخستین مذاکرات رو در روی آنها محسوب می‌شود، هرچند جیک سالیوان دو بار دیگر نیز در دو ماه اخیر میزبان همتای اسرائیلی خود بوده است.

جو بایدن در دیدار روز پنجم شهریور با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید گفت، آمریکا «هرگز امکان نخواهد داد که ایران به توانمندی هسته‌ای نظامی برسد و اگر مذاکرات موفق نشود، «راه‌های دیگر هست». اما او هیچ اشاره‌ای به جزئیات نکرد.

اسرائیل در دوره اخیر به دولت آمریکا فشار وارد کرده تا جزئیات «طرح ب» را برای برخورد با ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، نهایی کند.

اسرائیل همچنین مدعی است که خود به طور مستقل «طرح ج» یا سوم را برای تقابل ایران تهیه کرده و آن را اجرایی «خواهد کرد».

دکمه بازگشت به بالا