ایران

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: ۳۱ درصد مردم تهران در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

مسعود شفیعی،‌ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران،‌ اعلام کرد بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت این استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی،‌ مناطق حاشیه‌ای شهرها و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

مسعود شفیعی اعلام کرد بیش از ۴ میلیون نفر معادل ۳۱  درصد جمعیت این استان، در «سکونتگاه‌های غیررسمی، مناطق حاشیه‌ای شهرها و بافت‌های ناکارآمد» زندگی می‌کنند.

او پیشتر با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرده بود: «در برخی از شهرهای پیرامونی استان تهران نرخ افزایش جمعیت به رقم ۸ درصد در سال رسیده که رقم بالایی است.»

در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش قیمت خانه و کرایه‌خانه‌ها، گزارش‌های مختلفی از پدیده‌های «گورخوابی» و «اجاره پشت‌بام‌ها» در تهران منتشر شده است.

سال گذشته،  شهردار منطقه ۲۲ تهران خبر داد قیمت اجاره پشت بام برای خوابیدن به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

در کلان‌شهرهای دیگر ایران نیز حاشیه‌نشینی افزایش یافته است. به تازگی علی مرادزاده، رییس اتحادیه مشاوران املاک مشهد، از پدیده «انبارخوابی» خبر داد و دلیل آن را افزایش روز افزون کرایه‌خانه و بیکاری‌های ناشی از کرونا عنوان کرد.

پیشتر قائدی، معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی بیان داشته بود، امسال میزان افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است.

با این حال بانک مرکزی در گزارش اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آمار رشد اجاره‌بها نسبت به ماه مشابه سال قبل در تهران را ۳۲.۶ درصد و در دیگر مناطق شهری ۳۶.۳ درصد اعلام کرد.

گزارشهای میدانی نیز حاکی از آن است که در برخی موارد، صاحبخانه‌ها در تهران بیش از ۵۰ درصد نرخ اجاره را بالا بردند.

دکمه بازگشت به بالا