ایران

ایران اسرائيل را عامل حادثه مجتمع تسا در کرج معرفی کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید، اسرائیل به تاسیسات هسته‌‌ای کرج حمله “تروریستی” کرده است و آژانس باید ابتدا موضع خود را نسبت به این حمله “روشن کند”. سایت کرج از مراکزی است که در آن مراحل مهم برای ساخت سانتریفوژ انجام می‌گیرد.

محمد اسلامی، امروز برای توضیح درباره انفجار در تاسیسات هسته‌ای کرج به اعضای کمیسیون اصل نود به مجلس رفت. او در ویدئویی که در رسانه‌های ایران منتشر شده می‌گوید: «مجتمع تسای کرج با حادثه تروریستی از سوی رژیم صهیونسیتی مواجه بوده است».

روز دوم تیرماه امسال رسانه‌های ایران از یک “اقدام خرابکارانه” علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر دادند.

ایران ابتدا ابعاد سنگین خسارت به این مرکز را تکذیب کرد و رسانه‌های این کشور نوشتند که این حمله خنثی شده و خساراتی بر جای نگذاشته است.

اما نیویورک تایمز از قول یک مقام ایرانی آگاه به این موضوع نوشت، حمله از داخل ایران و از نزدیکی محل کارخانه صورت گرفته است. به نوشته این روزنامه، بر خلاف ادعای ایران مبنی بر خنثی کردن این حمله، عملیات موفقیت‌آمیز بوده و پهپادها توانسته‌اند به کارخانه حمله کنند.

روزنامه جروزالم پست نیز در گزارشی تاکید کرد که این حمله “خسارات سنگینی برجای گذاشته است”. کمی بعد هم تصاویر ماهواره‌ای منتشر شد که نشان می‌داد بخش‌هایی از این تاسیسات تخریب شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ چهارم مهر امسال گزارش جدیدی پیرامون نظارت بازرسان این آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد. به گفته سخنگوی آژانس، جمهوری اسلامی “مانع از نظارت بازرسان آژانس بر مجتمعی شده که در آن قطعات مورد نیاز برای سانتریفوژهای پیشرفته تولید می‌شوند”.

در پی این گزارش، آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت ابراز نگرانی کردند و خواستار ایجاد دسترسی به سایت تسای کرج برای بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای شدند.

تاسیسات، دانشمندان هسته‌ای و مراکز حساس جمهوری اسلامی تاکنون بارها هدف حملاتی قرار گرفته است که ایران آنها را به اسرائیل منتسب می داند. آخرین حمله روز چهارم مرداد سال جاری رخ داد.

دکمه بازگشت به بالا