خاورمیانه

وزیر خارجه عربستان: مذاکرات ما با ایران هنوز در مرحله اکتشافی است

وزیر خارجه عربستان امروز ضمن تأیید انجام گفت‌وگو بین مقام‌های کشورش با طرف ایرانی گفت که چهارمین دور از این مذاکرات در ۲۱ سپتامبر انجام شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان که در ریاض در یک نشست رسانه‌ای مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخن می‌گفت، اضافه کرد که «این مذاکرات هنوز در مرحله اکتشافی است و امیدواریم که زمینه را برای حل مسائل بین دو طرف ایجاد کند.»

وزیر خارجه عربستان مکان جلسه و سطح نمایندگی طرفین در مذاکرات را فاش نکرد اما گفت که «به دنبال دستیابی به حل و فصل مسائل بین دو طرف هستیم.»

بنابر گزارش‌ها، جوزپ بورل نیز در این نشست خبری گفت که دو کشور که از سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر نداشتند، چهارمین نشست خود را در ۲۱ سپتامبر برگزار کردند و از انجام مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران استقبال کرد.

دولت عراق طی سال جاری با میانجی‌گری بین ایران و عربستان سعودی نقش فعالی ایفا کرده است. از اولین دور مذاکرات مستقیم بین تهران و ریاض که ماه آوریل امسال برگزار شد بغداد میزبان چندین دور گفت‌وگو بین مقامات تهران و ریاض بوده است.

مناسبات رسمی تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد.

دو کشور علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز در برابر یکدیگر قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا