خاورمیانه

امارات: در تلاش کاهش تنش با ترکیه و ایران هستیم

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در کنفرانس سیاست جهانی در دوبی تأکید کرد که این کشور به دنبال کاهش تنش و رقابت با ایران و ترکیه از راه گفت‌وگوست تا از رویارویی جدید در منطقه حذر کرده باشد.

آقای قرقاش در این کنفرانس تاکید کرد که کشورهای عربی خلیج فارس رابطه اقتصادی بسیار قوی با چین دارند و از سوی دیگر زیر چتر نظامی آمریکا قرار دارند.

به گزارش رویترز، وزیر مشاور در امور خارجه امارات همچنین گفت، این کشورها همچنین با نگرانی گفت‌وگوهای احیای برجام و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را نیز دنبال می کنند.

وزیر مشاور در سیاست خارجی امارات ادامه داده است: ما در آینده خواهیم دید که ردپای آمریکا در منطقه واقعا به چه صورت باقی خواهد ماند. من فکر نمی‌کنم ما هنوز متوجه باشیم اما افغانستان واقعا یک آزمایش بود و حقیقتا آزمایش بسیار هشدار‌دهنده‌ای بود.

آقای قرقاش تصریح کرده که کشورهای منطقه باید در وهله اول بتوانند این منطقه را بهتر مدیریت کنند. او گفت: در حال حاضر یک خلا وجود دارد و هرجا که خلا باشد مشکل به وجود خواهد آمد.

او همچنین تأکید کرد که امارات به دنبال کاهش تنش‌ و رقابت‌های طولانی‌مدت با ایران و ترکیه از طریق گفت‌وگوست و نمی‌خواهد شاهد رقابت یا رویارویی جدیدی در منطقه باشد.

به گفته انور قرقاش، امارات و عربستان سعودی باور دارند که برجام ناظر بر برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه نیست. او همچنین با تندرو خواندن اخوان المسلمین گفت، امارات در حال مقابله با گروه‌های تندروی اسلامگرا است.

قرقاش ادامه داد: ترک‌ها نسبت به آنچه ما به آنها می‌گوییم بسیار مثبت هستند و من درباره ایران هم دید مثبتی دارم.

دکمه بازگشت به بالا