ایران

رزمایش ترکیه و جمهوری آذربایجان در نخجوان؛ وزیر خارجه ارمنستان وارد تهران شد

هم‌زمان با تشدید تنش‌های لفظی میان ایران و جمهوری آذربایجان، آرارات میزوریان، وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرده است. ارمنستان یک سال پیش در جنگ با جمهوری آذربایجان بخشی از مناطق اشغالی را از دست داد و باکو علاوه بر بازپس‌گیری هفت شهر در نزدیکی قره‌باغ کوهستانی توانست بخشی از جاده «نوردوز» تا «ایروان» به وسعت ۲۱ کیلومتر را در کنترل خوب بگیرد.

وزیر خارجه ارمنستان در ابتدای سفر دو روزه خود به ایران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

به تازگی لیلا عبدالله‌اوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان حضور هر گونه نیروی خارجی در مرز این کشور با ایران را رد کرده و چنین اتهاماتی را “بی‌اساس” خوانده است.

روز دوشنبه یک افسر اداره ارتباطات وزارت دفاع ترکیه از آغاز به کار پروژه «تیپ برادری» به منظور آنچه افزایش توان همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان خواند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رزمایش نظامی «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» با همکاری دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز در روزهای ۱۳ تا ۱۶ مهر در نخجوان برگزار می‌شود.

پیش از این نیز جمهوری آذربایجان رزمایشی مشترک با ترکیه و پاکستان برگزار کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، باکو را متهم کرده‌اند که به اسرائیل اجازه داده در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان “اقدامات تحریک‌آمیز” انجام دهد و هشدار داده‌اند که این فعالیت‌ها و تلاش برای “تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزها” را تحمل نخواهند کرد.

بر خلاف ادعاهای تهران، روابط خوب دولت‌های اسرائیل و آذربایجان مستقل از فاکتور ایران است و پایه اصلی آن یهودی‌های ساکن کشور آذربایجان کنونی بعد از فروپاشی شوروی بودند که به اسرائیل مهاجرت کرده و سپس دوباره به آذربایجان برگشته وباعث همکاری‌های گسترده صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، امنیتی و سیاسی شدند.

با بالا گرفتن تنش دیپلماتیک و مرزی با جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ایران حضور خود را در مرزهای شمال غربی افزایش داده‌اند و مانور نظامی “فاتحان خیبر” را در این منطقه به اجزا گذاشتند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امروز گفته است: “متاسفانه در جریان جنگ ۴۴ روزه (با ارمنستان) بعضی طرف‌ها چنین اتهامات کاملا بی‌اساسی را مطرح کردند. همان‌زمان گفتیم و الان هم تاکید می‌کنیم که چنین اتهاماتی بی‌پایه است و تا کنون هیچ گونه شواهدی در ارتباط با آن به جمهوری آذربایجان ارائه نشده است.”

این سخنان بنظر میرسد در پاسخ به اتهام‌زنی ایران مبنی بر حضور نیروهای سوری نزدیک به ترکیه در جنگ ۴۴ روزه میان آذربایجان و ارمنستان باشد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که ‏حکومت با پررنگ کردن ماجراهای مرزی بدنبال برانگیختن حس غرور ملی‌ست تا ناکارآمدی‌اش‌ در قبال مصائب مردم در این هیاهو گم شود.

دکمه بازگشت به بالا