ایران

درحالیکه ایرانیان با موج پنجم کرونا دست و پنجه نرم می کنند، سوقات زائران برگشته از عراق کرونای بیشتر است

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین روز یکشنبه ۱۱ مهر از شناسایی صدها مورد ابتلا به کرونا در میان زائران بازگشته از عراق خبر داد.

به گفته پیمان صابریان، تردد بیش از ۳۹۵ هزار زائر اربعین از طریق مرزهای «زمینی و هوایی» در دو مسیر رفت‌وبرگشت به ثبت رسیده است.

او تصریح کرد که از این تعداد برای نزدیک‌به ۸۳ هزار نفر «تست سریع کرونا» انجام گرفته و نتیجه تست ۲۵۸ نفر مثبت بوده است.

همزمان فرماندار شهر مرزی مهران در استان ایلام از ورود بیش از ۵۱ هزار زائر اربعین از عراق به ایران بدون انجام تست کرونا خبر داد.

در همین حال استاندار کرمان گفته که میزان نتیجه مثبت تست کرونا زائرانی که با یک پرواز مستقیم از عراق به کرمان بازگشتند نگران کننده است.

خبرگزاری فارس روز شنبه، ۱۰ مهر، به نقل از مجید کاکی، فرماندار مهران نوشت: “۵۱ هزار زائر اربعین از ۲۸ شهریور تاکنون بدون تست کرونا و به صورت چشمی از طریق مرز مهران وارد کشور شدند.”

هفته گذشته، رستم قاسمی، وزیر راه ایران در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته بود که از زائران ایرانی که از مرز زمینی مهران به ایران بازمی‌گردند، “تست پی‌سی آر گرفته نمی‌شود و تست آنها به صورت چشمی خواهد بود.”

این تصمیم مسئولان ایرانی با انتقادهایی رو به رو شده بود و نگرانی هایی را بابت شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا که به تازگی ایران موج پنجم آن را از سرگذرانده، ایجاد کرده است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی تاکنون اظهارات ضدونقیضی درباره نحوه آزمایش کرونا از زائران ایرانی بازگشتی از عراق بیان کرده و باعث ایجاد سردرگمی شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا