ایران

درخواست ایران از آمریکا برای نشان دادن حسن نیت با آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از ثروت مسدود شده

وزیر خارجه ایران شامگاه شنبه دهم مهر گفت که در جریان سفرش به نیویورک، مقام‌های آمریکایی در مورد احیای برجام با او تماس گرفته‌اند و او به آنها در این مورد پیامی داده است.

حسین امیرعبداللهیان که در تلویزیون حکومتی ایران سخن می‌گفت اظهار داشت: « به یکی از کسانی که حامل پیام (آمریکا) بود گفتم، اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلاً ۱۰ میلیارد دلار در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند.»

او افزود که آمریکایی‌ها «یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد.»

وزیر خارجه ایران در عین حال گفت: «به آنها گفتیم دولت جدید ایران به هیچ وجه به هشت سال و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت. ما نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم و هر کس به پایتخت‌های خود برگردد و متن‌هایی را تفاهم کنیم. شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. همه چیز نیاز به مذاکره ندارد.»

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز از سر گرفته نشده است.

آنتونی بلینکن و دیگر مقام‌های آمریکایی، از تعلل دولت تازه ایران و کاهش جدی همکاری تهران و آژانس، ناراضی هستند. این در حالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا در تلاشند با کمک کشورهای دیگر، ایران را به بازگشت سریع‌تر به میز مذاکرات راضی کنند.

دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که پس از احیای برجام بتواند درباره سایر مسائل مورد مناقشه با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نیز مذاکره کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها درخواست مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی را که از از سوی کشورهای غربی و عربی مطرح شده است، رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا