حقوق بشر

زمان دادگاه وکلایی بازداشتی که قصد شکایت از مقام‌های ارشد حکومت به عنوان مسئولان فاجعه کرونا را داشتند، مشخص شد

زمان دادگاه مهدی محمودیان٬ آرش کیخسروی و مصطفی نیلی، وکلایی که در پی طرح شکایت از مسئولان جمهوری اسلامی به خاطر کوتاهی در خرید واکسن بازداشت شدند، مشخص شد.

بابک پاک‌نیا٬ وکیل دادگستری خبر از آن داد که جلسه رسیدگی به پرونده این افراد، تاریخ ۲۱ مهر ماه تعیین شد.

آقای پاک‌نیا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای هر کدام موکلان این پرونده قرار کفالت صادر شده است یا خیر، نیز پاسخ داد که قوه قضاییه تا کنون با تبدیل قرار موافقت نکرده است.

در تاریخ ۲۳ مرداد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گروهی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی را در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. جزئیاتی از دلایل بازداشت این افراد اعلام نشد، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، آنان قصد داشتند از علی خامنه‌ای برای نقش داشتن در سوءمدیریت بحران کرونا در ایران شکایت کنند.

آنزمان علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توئیتی نوشت که افراد بازداشت‌شده «در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور شکایت از برخی مسئولان در موضوع کرونا» بوده‌اند.

با این وجود ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، روز نُهم شهریور اتهام بازداشت‌شدگان را «اخلال در نظم» و برخی جرایم علیه امنیت ملی اعلام کرد.

در ماه‌های اخیر اعتراض‌ها علیه علی خامنه‌ای که دستور منع ورود واکسن‌های معتبر ضد کرونا را صادر کرده بود، با وخیم شدن بحران کرونا در ایران افزایش یافته است.

پیشتر جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو کارگردان برجسته سینمای ایران در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از نقش منفی علی خامنه در گسترش شیوع کرونا در ایران بشدت انتقاد کردند. نرگس محمدی فعال حقوق بشر و محمود صادقی نماینده پیشین مجلس نیز به خامنه‌ای اعتراض کردند.

رضا پهلوی نیز خواستار تحقیق سازمان جهانی بهداشت در باره نقش خامنه‌ای در این زمینه شده است.

دکمه بازگشت به بالا