ایران

ادامه تنش‌‌ها میان تهران و باکو؛ ایران بی‌احترامی به حریم سفارتخانه‌اش در آذربایجان را محکوم کرد

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نسبت به آن‌چه «تعرض و بی‌احترامی» به حریم سفارتخانه جمهوری اسلامی در باکو نامیده است به شدت اعتراض کرده و خواستار پیگیری موضوع تا حصول نتیجه شده است.

سید عباس موسوی روز جمعه ۹ مهرماه به خبرگزاری ایرنا گفت: «در پی تعرض و بی‌احترامی عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و اعتراض شدید و پیگیری‌های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد.»

سفیر ایران در باکو تاکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و تنبیه خاطیان است.

روز جمعه عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از قرار گرفتن سه آفتابه به رنگهای سبز، سفید و قرمز مقابل یکی از دیوارهای درب ورودی سفارت ایران در باکو منتشر شده بود. پلیس آذربایجان چهار جوان را در رابطه با این موضوع بازداشت کرده است.

تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی و آذربایجان پس از برگزاری رزمایشی با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور پاکستان و ترکیه در شهریور آغاز شد. چند روز پس از آن نیز کامیون‌های ایرانی به مقصد ارمنستان، با محدودیت‌های بیشتر و عوارض گمرگی بالاتر در مقایسه با گذشته مواجه و دو راننده ایرانی بازداشت شدند و تنش‌ها بالا گرفت. پس از جنگ قره‌باغ و توافق آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان در سال گذشته‌ی میلادی حضور نظامیان آذربایجان در مناطق مرزی با ایران پررنگتر شده و بخشی از جاده گوریس قاپان که مسیر اصلی ترازیت و انتقال بار کامیون‌های ایرانی به ارمنستان است، به کنترل آذربایجان درآمد.

هم‌زمان با افزایش این تنش‌ها، جمهوری اسلامی روز جمعه، ۹ مهر، رزمایشی در شمال غرب ایران برگزار کرد که انتقاد باکو را به شدت برانگیخت.

الهام علی‌یف، رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش به رزمایش ارتش ایران گفت که «مات و مبهوت» مانده و افزود «چرا طی ۳۰ سال گذشته که سه منطقه مرزی فضولی، جبرائیل و زنگلان تحت اشغال ارمنستان بود، ایران رزمایش نظامی انجام نداد».

المان محمداف، نماینده پارلمان آذربایجان هم تهدید کرد که «اگر ایران دم داشته باشد، آذربایجان آن را قطع خواهد کرد.»

سردار جلال اوغلو، رهبر حزب دموکرات نیز در واکنشی تند به رزمایش‌ گفت: «به محض آن که ایران علیه ما اقدام کند، نیروهای پاکستانی در تهران خواهند بود، ایران باید از چنین اقداماتی اجتناب کند.»

دکمه بازگشت به بالا