ایران

ایران برای آژانس و آمریکا شرط گذاشت؛ حملات به مراکز فنی محکوم و اقدامات اسرائیل متوقف شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب‌آبادی در مصاحبه‌ای خواستار محکومیت «حملات تروریستی» اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آژانس شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفته است که “اگر این سازمان خواهان اجرای نظارت بر فعالیت اتمی ایران است باید به مسئولیت خود عمل کند و به‌صراحت حملات تروریستی به مراکز فنی ایران را محکوم کند.”

وی افزوده است که ” آمریکا و متحدان غربی‌اش هم اگر خواهان تداوم نظارت‌های آژانس هستند، باید از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی ممانعت کنند.”

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران از همکاری لازم در مورد تاسیسات هسته‌ای در کرج خودداری کرده و این اقدام مغایر با توافق اخیر جمهوری اسلامی با آژانس است.

بر اساس گزارش آژانس، ایران روز ۲۲ شهریور اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌های آژانس در بسیاری از تاسیسات هسته‌ای خود را داده، اما مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران، تسا، در کرج شده است.

در تیرماه جاری گزارش‌هایی از حادثه‌ای در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران در نزدیکی کرج منتشر شد و چند هفته بعد، مقامات دولتی حمله به این تاسیسات را تایید کردند.

کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت اما گفته شده است که مانند حوادثی که در تاسیسات دیگر اتمی ایران روی داده، احتمالا اسرائیل مسئول آن بوده است.

به تازگی نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی فاش ساخته که دولت بایدن در ملاءعام می‌گوید که کماکان به بازگشت تهران به برجام امیدوار است، اما پشت پرده مقامات ارشد آمریکا نگران این هستند که ایران با طولانی کردن روند مذاکرات، به دنبال وقت خریدن برای تولید بمب اتم باشد.

دکمه بازگشت به بالا