ایران

انتقاد همزمان عربستان از برنامه هسته‌ای ایران و اسرائیل

ریاض تهران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت‌ خود را نسبت به نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران بپذیرد.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، خواستار مقابله با اقدامات ایران در تشدید فعالیت‌های هسته‌ای در عرصه‌های فعالیت‌های پژوهش و توسعه شد، و گفت، این فعالیت‌ها مغایر با ادعاهای تهران در رابطه با صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش است.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که عربستان از تلاش‌ها برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای و قابلیت تبدیل برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

فیصل بن فرحان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت، صلح و امنیت بین المللی با داشتن سلاح های کشتار جمعی محقق نمی شود، بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت حاصل می شود.

او در ادامه اضافه کرد٬ به‌رغم اجماع بین‌المللی در خصوص خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی «اما متاسفانه اسرائیل همچنان با پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحت نظارت قرار دادن تاسیسات کامل آن زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند که این نقض قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی است.»

او در ادامه گفت که عربستان از محو تمامی سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا