ایران

رویترز: بدلیل خرید نفت ایران توسط چین، ایران توانسته است در مقابل تحریم‌های دوام بیاورد

مقامات آمریکایی و اروپایی روز سه شنبه ششم مهرماه به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است. این در حالی است که آمریکا تلاش می‌کند ایران به مذاکرات برجامی در وین، پایتخت اتریش بازگردد.

رویترز می‌گوید، شرکت‌های چینی به رغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند و به همین دلیل اقتصاد ایران توانسته است در مقابل تحریم‌های گسترده ایالات متحده دوام بیاورد.

یک مقام ارشد آمریکایی به شرط گمنام ماندن به رویترز گفته است، ما از خرید نفت ایران از سوی شرکت های چینی آگاه هستیم.

یک مقام اروپایی هم به رویترز گفته است، مسئله فروش نفت ایران به چین یکی از موضوعاتی بود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین با مقامات پکن مطرح کرد.

به تازگی مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، در واکنش به گزارش اخیر اتاق بازرگانی تهران درباره صادرات نفت ایران به چین، گفت اطلاعات تجاری ایران که بر اساس دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود از جمله آمار فروش نفت، «به طور کلی محرمانه است» و افشای آنها مثل «افشای اسرار جنگی» است.

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده در هفت‌ماه اول سال ۲۰۲۱، صادرات نفت ایران به چین به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.

اما در واکنش به این آمار، برخی رسانه‌های ایران مدعی شدند این صادرات نه تنها کاهش نیافته، بلکه دو برابر شده است.

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که ۷۰۰ هزار بشکه آن راهی چین می‌شد.

چین تنها مشتری نفتی مهمی است که همچنان واردات نفت از جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد. آمارهای سال گذشته گمرک چین نشان می‌دهد روزانه ۸۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشته، اما شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها رقم واقعی فروش نفت ایران به چین را حدود ۳۲۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه ارزیابی کرده‌اند.

برای سال جاری نیز این رقم حدود ۵۷۷ هزار تا یک میلیون بشکه ارزیابی شده، در حالی که گمرک چین در آمارهای رسمی مدعی است که حتی یک بشکه نفت از ایران دسال ۲۰۲۱ خریداری نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا