ایران

کرسنت؛ غرامت ‘۶۰۰ میلیون دلاری’ برای شرکت اماراتی در پرونده شکایت علیه ایران

شرکت “دانا گاز” امارات اعلام کرده است که هیئت داوری بین‌المللی در بخشی از پرونده مربوط به شکایت، علیه شرکت ملی نفت ایران -مشهور به پرونده کرسنت- رای به پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار غرامت به شرکت اماراتی داده است.

کرسنت از جمله پرونده‌های شکایت بین‌المللی از ایران است که دامنه آن به سیاست داخلی و طرح اتهامات فساد سنگین علیه مقام‌ها در دولتهای مختلف جمهوری اسلامی رسید.

این پرونده قدیمی به اختلاف بر سر قرارداد ۲۵ ساله فروش گاز میان شرکت کرسنت پترولیوم، وابسته به دانا گاز امارات، و شرکت ملی نفت ایران مربوط می‌شود.

«کرسنت» نام یک قرارداد گازی بین ایران و شرکت اماراتی “کرسنت پترولیوم” است. این قرارداد در سال ۲۰۰۱ میلادی در زمانی که ریاست جمهوری ایران “سید محمد خاتمی”، دبیر شورای عالی امنیت ملی “حسن روحانی” و وزیر نفت “بیژن زنگنه” بود، به امضا رسید. به‌موجب این قرارداد، مقرر شد تا ایران گاز تولیدی از میدان سلمان را تا ۲۵ سال به این شرکت اماراتی بفروشد. امری که به گفته شرکت اماراتی هرگز محقق نشد.

پس از امضای این قرارداد، با پیگیری شورای عالی امنیت ملی و سازمان بازرسی کل کشور، اجرای آن متوقف شد. دلیل توقف اجرای این قرارداد، فساد گسترده با پرداخت رشوه‌ها و وجود دلالان مختلف، ارزان فروشی گاز، مناسب نبودن نقطه تحویل گاز با توجه به مسائل امنیتی و اشکالات ساختاری قرارداد بود.

حالا دانا گاز در بیانیه‌ای به سهام‌داران خود اطلاع داد که هیئت داوری بین‌المللی در ارتباط با بخش اول دوره قرارداد، ۶۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت تعیین کرده که باید از سوی ایران به دانا گاز پرداخت شود.

این غرامت مربوط به رای هیات داوری در سال ۲۰۱۴ به نفع شرکت اماراتی است که هشت سال و نیم اول قرارداد را در برمی‌گیرد و اکنون میزان آن مشخص شده است.

شرکت اماراتی مستقر در ابوظبی به سهام‌داران خود گفته است که این غرامت “به شکل قابل توجهی ترازنامه مالی دانا گاز را تقویت می‌کند.”

دکمه بازگشت به بالا