ایران

فرانسه: ایران نباید فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به رسیدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مراحل «خطرناک‌تر»، تاکید کرد دیگر نباید به ایران اجازه داد فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد.

وزیرخارجه فرانسه، روز دوشنبه طی سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، با تاکید بر لزوم ازسرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای با ایران، از جامعه بین‌الملل خواست در مورد برنامه هسته‌ای این کشور با «صراحت کامل» رفتار کند.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت دیگر نباید به ایران اجازه داد فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد، زیرا هر چه برنامه هسته‌ای ایران خطرناک‌تر شود ریسک بروز یک بحران بزرگ نیز افزایش می‌یابد.

لودریان افزود که فرانسه برای تشویق طرفین به گفت‌وگو و مذاکره هر چه در توان دارد انجام می‌دهد، اما توافق تنها راهی است که برای حرکت رو به جلو باقی مانده است.

وزیر خارجه فرانسه افزود که تنها از طریق توافق است که می‌توان مطمئن شد ایران بار دیگر به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بازمی‌گردد.

لودریان تاکید کرد که به همین دلیل ضرورت دارد که مذاکرات با ایران سریعا ادامه پیدا کند.

پیش از وزیر خارجه فرانسه، چند مقام ارشد آمریکا و اروپا نیز تاکید کردند تاخیر در بازگشت به مذاکرات و احیای برجام، کارآیی این توافق را از بین خواهد برد.

همچنین روز گذشته نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تندی درباره برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت که جمهوری اسلامی “تمام خطوط قرمز را رد کرده” و به دنبال چیره شدن بر خاور میانه با “یک چتر هسته‌ای” است. آقای بنت تلاش قدرت‌های جهانی برای مذاکره با ایران را “خوش‌خیالی” توصیف کرد.

دکمه بازگشت به بالا