ایران

باکو: ایران به تمامیت ارضی آذربایجان بی‌احترامی می‌کند

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی از ایران به دلیل برگزاری مانور نظامی در مرزهای این کشور و  تردد “غیرمجاز” کامیون‌های ایرانی در قره‌باغ انتقاد کرد. رسانه‌های ایرانی اظهارت علی‌اف را “مداخله‌جویانه” توصیف کردند.

الهام علی‌اف به آناتولی گفته است، برگزاری رزمایش نظامی ایران در نزدیکی رود مرزی ارس مدت زمان کوتاهی پس از بازرسی کامیون‌های ایرانی که وارد خاک این کشور می‌شدند، انجام گرفته است.

آقای علی‌یف می‌گوید آذربایجان هم به‌صورت شفاهی و هم کتبی و هم با احضار سفیر ایران، به ادامه ورود کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ کوهستانی اعتراض کرد، اما به رغم این اعتراضات، از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور باز هم ۶۰ کامیون ایرانی بدون اجازه آذربایجان وارد قره‌باغ شدند.

حدود ۱۰ روز پیش جمهوری آذربایجان دو راننده کامیون ایران را به اتهام ورود غیرقانونی به منطقه خان‌کندی قره‌باغ کوهستانی بازداشت کرد. جمهوری آذربایجان همچنین از دو هفته پیش در نزدیکی روستای «ائیوازلی» در مسیر جاده گؤروش‌-قاپان اخذ عوارض گمرکی از کامیون‌های حامل کالا از ایران به ارمنستان و برعکس را آغاز کرده است.

رئیس جمهور آذربایجان گفت بعد از اعتراض باکو، کامیون‌های ایرانی با «بی‌سلیقگی و ناشیانه» اقدام به چسباندن پلاک‌های ارمنستان بر کامیون‌ها کردند، اما این اقدام مخفی‌کارانه به حدی با عجله بود که نوشته‌های فارسی روی کامیون‌ها باقی مانده بود و بعضا چند کامیون با استفاده از یک پلاک از جاده لاچین وارد خان‌کندی شدند.

علی‌یف گفت در مجموع ۲۵ هزار نفر در منطقه خان‌کندی قره‌باغ زندگی می‌کنند: «آیا این بازار آن‌قدر مهم است؟ آیا این تجارت آن‌قدر مهم است که شما آشکارا به کشوری که دوست و برادر می‌خوانید بی‌احترامی کنید؟ البته ما از تمامی حقوقی که توسط کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل تعیین شده است، استفاده کردیم».

 علی‌اف در ادامه گفته است، آذربایجان مسئولانه رفتار می‌کند و امیدوار است “واکنش‌های احساسی” نسبت به ا”قدامات قانونی” این کشور موقتی باشند.

دکمه بازگشت به بالا