ایران

وزیر خارجه ایران در پایان سفر نیویورک: براساس رفتار عملی آمریکایی‌ها تصمیم می‌گیریم

وزیر خارجه ایران در پایان سفر پنج روزه‌اش به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفته که ایران “بر مبنای رفتار عملی آمریکایی‌ها قضاوت” خواهد کرد و “پیام‌های متعارض آمریکایی‌ها که از کانال‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک به ما منتقل می‌شود، ملاک تصمیم گیری نهایی ما نخواهد بود”.

دو روز پیش و پس از درخواست‌های متعدد کشورهای ۴+۱ از ایران برای بازگشت به میز مذاکرات و ادامه مذاکرات در وین، آقای عبداللهیان گفت که “فعلا” بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام مذاکره‌ای رخ نخواهد داد، اما همزمان افزود که تهران “در اولین فرصت” به پای میز مذاکره بازخواهد گشت.

مذاکرات احیای برجام که از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، به میزبانی اتحادیه اروپا آغاز شد، از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات متوقف شده است.

گفتنی است وب‌سایت اکسیوس (Axios) پنج‌شنبه، اول مهر به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی که نامشان فاش نشده گزارش داد که آمریکا و اسرائیل هفته گذشته بر سر طرح جایگزین مقابله با برنامه‌های اتمی ایران درصورت ادامه نیافتن مذاکرات وین رایزنی کرده‌اند.

مذاکرات وین که هدف آن احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عنوان می‌شود، فروردین سال جاری آغاز و شش دوره آن در دولت حسن روحانی انجام شد.

دکمه بازگشت به بالا