خاورمیانه

برگزاری نشستی برای عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل در اربیل جنجال ساز شد

سران شماری از قبائل عراق روز جمعه ۲ مهر در کنفرانسی تحت عنوان «صلح و احیا» در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، شرکت کردند و خواستار عادی‌سازی روابط، بین عراق و اسرائیل شدند.

این کنفرانس با حضور بیش از ۳۰۰ تن از سران قبائل شیعه و سنی از شش استان عراق توسط اندیشکدە «مرکز صلح و ارتباطات» مستقر در نیویورک برگزار شد. این اندیشکدە از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کند.

گفته شده جوزف براود عراقی که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده به عنوان مغز متفکر برگزاری این نشست از طریق مرکز ارتباطات صلح واقع در نیویورک امریکا عمل کرده است.

فعلا شورای عالی قضایی عراق حکم جلب سه نفر را در ارتباط با این نشست صادر کرده است.

در پی نشستِ تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی با اسرائیل، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های متعدد عراقی بدان واکنش نشان دادند.

وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کرده که دست اندرکاران نشست اربیل که در آن موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شد از اقلیم اخراج می شوند.

در بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق آمده است، ما هیچ اطلاعی از این نشست و محورها و محتوای آن نداشتیم و نتیجه صادره از این نشست بیانگر دیدگاه، سیاست و یا موضع اقلیم کردستان عراق نیست.

در ادامه این بیانیه همچنین آورده شده است، بر اساس قانون اساسی، هر گونه موضع‌گیری و رویکرد مرتبط با سیاست خارجی در حیطه اختیارات دولت فدرال عراق قرار دارد و اقلیم کردستان کاملا متعهد و پایبند به سیاست خارجی عراق است.

دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق نیز با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می کند.

بیانیه دفتر رسانه ای الکاظمی اشاره می کند که از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می دهد را اعلام می کند.

همچنین «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، با انتشار بیانیه‌ای برگزاری نشست فراخوان عادی سازی روابط با اسرائیل را تلاش برای تشویش اذهان و آسیب زدن به مسالمت اجتماعی در عراق دانست.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق هم با بیان اینکه عراق موضعی ثابت و تاریخی در قبال مساله فلسطین دارد، تصریح کرد: موضع مخالف ما با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با نشست مشتی مزدور که در تلاش برای تخریب موضع روشن و درخشان عراق هستند، تغییری نخواهد کرد.

مقتدی صدر و گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران نیز واکنش هایی تند به این موضوع نشان داده اند.

دکمه بازگشت به بالا