ایران

سازمان غذا و دارو: فایزر و جانسون اند جانسون فقط برای « کادر درمان» است

هشت ماه پس از آنکه علی خامنه‌ای، خرید واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی را ممنوع کرد، سازمان غذا و دارو اعلام کرده واکسن «فایزر و جانسون» مجوز گرفته است.

حیدر محمدی معاون سازمان غذا و دارو صبح امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن جدید به کشور گفت: «برای واردات واکسن مدرنا فعلاً برنامه‌ای نداریم اما واکسن فایزر و جانسون موردنظر ما قرار گرفته است اما با توجه به سابقه کشورهای غربی، نمی‌توانیم به‌طور کامل به آنها اعتماد کنیم.»

حیدر محمدی ادامه داد: «اگر کشورهای غربی به تعهدات خود عمل کنند، قطعاً فایزر و جانسون را وارد خواهیم کرد اما از این دو واکسن به عنوان دز سوم برای کادر درمان استفاده خواهد شد.»

معاون سازمان غذا و دارو گفت: «این دو واکسن هرگز از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد نخواهد شد و با توجه به اینکه فایزر و جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته‌اند، برنامه داریم تا این دو واکسن را از بلژیک و آلمان وارد کنیم. اما همان‌طور که گفته شد این اقدام منوط به خوش قول بودن غربی‌ها دارد.»

در دی‌ماه سال گذشته علی خامنه‌ای در یک سخنرانی به صورت صریح واردات واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع کرده بود. به گفته کارشناسان این حکم غیرعلمی باعث شد تا ایران به قتل‌گاه کرونا تبدیل شود و چندین پیک را پشت سر بگذارند. اما در نهایت علی رغم رانت‌های کلانی که به تولید واکسن ایرانی کرونا اختصاص یافت، بعد از هزاران کشته، حکومت با تغییر تصمیم قبلی قصد دارد تا واکسن های معتبر جهانی را بصورت محدود خریداری کند.

دکمه بازگشت به بالا