ایران

رئیس انجمن تغذیه ایران مردم به جای گوشت حبوبات بخورند!

افزایش قیمت اقلام خوراکی با درآمد خانوارها همخوانی ندارد. برخی از مردم دیگر نمی‌توانند کالری استاندارد مورد نیاز خود در روز را تهیه کنند. آمارهای وزارت کار هم نشان می‌دهد مصرف کالاهای اساسی مثل گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان در سال ۹۸ کم شده است. رئیس انجمن تغذیه ایران می‌گوید حالا که پروتئین حیوانی گران شده مردم می‌توانند پروتئین گیاهی را جایگزین آن کنند.

او گفته لوبیا، سویا، کلم، نان و سیب‌زمینی جایگزینی برای لبنیات و پروتئین حیوانی‌اند.

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد، خط فقر سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۳۸ درصدی داشته است. وزارت کار در گزارشی اعلام کرده بود مهم‌ترین عامل در افزایش خط فقر، تورم بالا در دو گروه خوراکی‌ها و مسکن بوده است. این در حالی است که در مردادماه ۱۴۰۰، نرخ تورم نقطه‌‌ای به عدد ۴٣,٢ درصد رسیده است. تورم بیشتر هم یعنی فقر بیشتر و قدرت خرید کمتر که تاثیرش را روی سفره افراد نشان می‌دهد.

جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب دیده، حوزه امنیت غذایی است. با این اتفاقات مصرف سرانه گوشت، لبنیات و اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید و در این بین اقشار کم‌درآمد بیشترین آسیب را می‌بینند.»

دکمه بازگشت به بالا