ایران

دیدار وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ایران مذاکرات برجام را از سر‌می‌گیرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: “دولت رئیسی عملگراست” و مذاکرات برجام را از سرخواهد گرفت. بورل خواستار تعیین زمان نشست مذاکرات احیای برجام در وین شد.

وزیر امور خارجه ایران در ملاقات با بورل گفت “دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است”.

امیرعبداللهیان افزود “دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت”.

وزیر خارجه ایران اما تاکید کرد: «ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.»

امیرعبداللهیان در ادامه سخنان خود از رویکرد آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد و گفت رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است.

امیرعبداللهیان ترویکای اروپایی در مذاکرات برجام را به “بی‌عملی” متهم کرد و گفت سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه بجای “فشار به آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش”، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند.

وزیر خارجه ایران مواضع پیشین ایران در قبال مذاکرات احیای برجام را دوباره تکرار کرد و گفت: «اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم.»

جوزف بورل نیز در این ملاقات خطاب به وزیر خارجه ایران گفت موفقیت برجام برای ایران و ۱+۴ و همچنین برای برای منطقه و جهان بسیار مهم است.

او تاکید کرد برای رسیدن به یک نتیجه، قدم اول تعیین زمان نشست مذاکرات احیای برجام در وین است.

همچنین دیروز رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، آمریکا می‌خواهد با استفاده از دیپلماسی و روش های دیپلماتیک، مسایل هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار دهد و چنان‌چه ایران به رعایت کامل توافق هسته‌ای برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق ملحق خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا