خاورمیانه

طالبان نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل را معرفی کرد

طالبان در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار سخنرانی در جریان نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، به خبرگزاری فرانسه گفته است، ​آنتونیو گوترش، نامه طالبان را دریافت کرده که در آن خواستار مشارکت در مذاکرات سطوح بالا در این نهاد شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید٬ تاریخ این نامه روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر٬ یک روز پیش از آغاز نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل است.

رویترز هم می‌گوید یک نسخه از این نامه را رویت کرده است که در آن طالبان سهیل شاهین را به عنوان سفیر جدید افغانستان در سازمان ملل معرفی کرده است.

طبق این گزارش، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه امارت اسلامی طالبان این نامه را نوشته و او خواستار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل شده است.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل هم تایید کرده است که طالبان می‌گویند، محمد غلام اسحاق‌زی، سفیر فعلی افغانستان، این کشور را نمایندگی نمی‌کند و ماموریتش پایان یافته است.

پیشتر غلام محمد اسحق زی نماینده دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل، از این نهاد بین‌المللی خواسته که اجازه دهد به کارش ادامه دهد و در صورت تلاش طالبان برای معرفی نماینده این گروه در سازمان ملل در برابر آن ایستادگی کند.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد که در خواست طالبان برای در اختیار گرفتن کرسی افغانستان و سخنرانی در مجمع عمومی به کمیته اعتبارنامه ارسال شده است. این کمیته ۹ عضو دارد که ایالات متحده، چین و روسیه از جمله اعضای این کمیته هستند.

در صورتی که سازمان ملل سفیر طالبان را بپذیرد، این می‌تواند گامی مهم در تلاش این گروه برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی باشد و چنین تحولی می‌تواند به بازکردن مسیرهای دست‌یابی به منابع مالی به طالبان کمک کند چرا که اقتصاد افغانستان اکنون با مشکل متعددی از جمله فقدان نقدینگی مواجه است.

آنتونیو گوترش هم پیشتر گفته بود، تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی، تنها اهرمی است که کشورهای دیگر می‌توانند با آن برای تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق، به ویژه برای زنان، در افغانستان بر این گروه فشار بیاورند.

دکمه بازگشت به بالا