جهان

هشدار گوترش به آمریکا و چین نسبت به بروز یک جنگ سرد جدید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن هشدار نسبت به بروز یک جنگ سرد احتمالی جدید بین ایالات متحده و چین، از دو کشور خواست روابط “کاملاً ناکارآمد” خود را ترمیم کنند.

آقای گوترش پیش از گردهمایی سالانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، در باره خطرهایی که این روزها جامعه بین‌‌المللی را تهدید می‌کنند هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد بیش از هر چیز از چین و آمریکا، دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان خواست، در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین همکاری کنند و در زمینه تجارت و فناوری به مذاکره بنشینند.

گوترش تاکید کرد که باید بین دو قدرت جهانی یک رابطه کاربردی برقرار شود، زیرا چنین امری برای حل مشکلات واکسیناسیون، تغییرات آب و هوایی و بسیاری از چالش‌های جهانی دیگر ضروری است.

او هشدار داد که دو استراتژی ژئوپلیتیک و نظامی رقیب خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت و جهان را بیش از پیش دچار تفرقه خواهد کرد.

گوترش تاکید کرد: «ما باید به هر قیمتی از جنگ سرد اجتناب کنیم، زیرا چنین جنگی امروز متفاوت از گذشته و احتمالاً خطرناک‌تر و مدیریت آن دشوارتر خواهد بود.»

اصطلاح جنگ سرد به رقابت بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدان بلوک شرق آن از یک سو و ایالات متحده و متحدان غربی آن از سوی دیگر به کار می‌رفت که بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید.

دکمه بازگشت به بالا