خاورمیانه

سرانجام مجلس ملی لبنان به دولت نجیب میقاتی رای اعتماد داد

در حالی که لبنان زیر فشار سنگین‎ترین شرایط اقتصادی در بیش از ۴۰ سال اخیر کمر خم کرده و بانک جهانی حتی این معضلات را «بی‌سابقه‎‌ترین موارد در ۱۵۰ سال اخیر» نامیده است، سرانجام مجلس ملی لبنان به دولت معرفی شده از سوی نجیب میقاتی، سیاستمدار نام‌آشنا و بازرگان بین‌المللی کارکشته که در گذشته نیز یک دوره نخست‌وزیر بوده است، رای اعتماد داد.

از میان ۱۲۸ عضو مجلس لبنان، ۸۵ نماینده به تمامی دولت، شامل نخست‌وزیر، معاونان و ۲۲ وزیر معرفی شده از سوی نجیب میقاتی رای اعتماد دادند.

آقای نجیب میقاتی در واکنش گفته است، دادن رای اعتماد به دولت جدید امید به حل تدریجی معضلات عظیم این کشور را زنده می‌کند.

معرفی کابینه تازه به‌دلیل بن‌بست بزرگ سیاسی این کشور بیش از ۱۳ ماه طول کشیده بود.

دولت پیشین به نخست‌وزیری حسن دیاب، که شش روز پس از انفجار سهمگین در نیمه تابستان سال گذشته در بندر بیروت کناره‌گیری کرد، در تمامی این دوره کشور را به صورت انتقالی اداره می کرد.

نشست مجلس برای رای اعتماد روز دوشنبه در حالی برگزار شد که قطع برق در ساختمان پارلمان آغاز آن را برای ساعتی به تاخیر انداخت. قطعی پیاپی برق به دلیل کمبود شدید سوخت یکی از معضلات بزرگ لبنان در دو سال اخیر بوده است.

نجیب میقاتی در آغاز سخنان خود بر عزم خود برای فائق آمدن بر مشکلات، از طریق دریافت کمک از «دوستان» و همکاری با نهادهای بین‌المللی به‌ویژه بانک جهانی تاکید کرد. او گفت که دولت وی برای تحقق شعار «با هم برای نجات لبنان» کار خواهد کرد.

او، اسرائیل را «متجاوز» و «اشغالگر» نامید و بر حق «پاسخ به تجاوزات آن»، «مقاومت» و «بازپس ‌گیری اراضی اشغالی» تاکید کرد.

آقای میقاتی همچنین در اشاره‌ای تلویحی به منابع انرژی مورد اختلاف لبنان با اسرائیل در دریای مدیترانه، گفت که لبنان حق دارد از منابع آب و ثروت خود بهره ببرد.

میقاتی تاکید کرده که در کابینه جدید، هیچ یک از گروه‌های سیاسی نمی‌تواند جلوی گروه دیگری را بگیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که دو نفر از اعضای کابینه لبنان از افراد گروه حزب‌الله لبنان هستند.

هر چند پست‌های وزارتی این دو نفر کم اهمیت است؛ اما دولت جدید در حالی کار خود را آغاز می‌کند که این سازمان شیعی متحد جمهوری اسلامی، اولین محموله سوخت را از ایران به لبنان رسانده است.

دکمه بازگشت به بالا