ایران

گزارش خبرگزاری فارس از علت تأخیر در تولید واکسن برکت

خبرگزاری فارس دلایل تاخیر در تولید واکسن برکت را توضیح داد.

این خبرگزاری از تحریم و ابتلای «همه مهندسان چینی و هندی» خط تولید این واکسن به کرونا، به عنوان دلایل این تاخیر نام برده است.

بر اساس این گزارش دستگاه‌های تولید این واکسن به دلیل تحریم‌ها در مرداد ماه و پس از حدود دو ماه تاخیر از چین و هند وارد ایران شدند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا بارها اعلام کرده است که «کالاهای بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نمی‌کند» و از سوی دیگر، اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت گفته بود که اخبار درباره کمبود مواد اولیه تولید واکسن «کاملا شایعه‌سازی» است و موسسه برکت در زمینه واردات مواد اولیه‌ای مانند «ژل کروماتوگرافی» اصلاً مراوده‌ای با شرکت‌های آمریکایی ندارد.

بر اساس این گزارش، مهندسان چینی و هندی نصب کننده دستگاه‌ها و نرم‌افزارها، پس از ورود به ایران به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه شدند و این اتفاق باعث تاخیر در راه اندازی خط تولید شد.

این خبرگزاری نوشت که در اواسط شهریور «خط تولید هندی» به بهره برداری رسید و «خط تولید چینی» هم در مراحل پایانی است.

پیش از این محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام که معاون اول ابراهیم رئیسی است، وعده داده بود که تا شهریور ماه ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تولید خواهد شد.

با این حال خبرگزاری فارس نوشت که « اگر مشکل عجیب دیگری رخ ندهد» این وعده  با حدود یک ماه و نیم تاخیر محقق خواهد شد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در دولت روحانی، گفته بود که فناوری ساخت واکسن ایرانی برکت با واکسن‌های چینی و هندی یکسان است و کسانی که در نوبت اول به آنان واکسن چینی و هندی تزریق شده می‌توانند در نوبت دوم واکسن برکت تزریق کنند.

گفتنی است موسسه برکت، نزدیک به علی خامنه‌ای سابقه خاصی در تولید واکسن ندارد و تلاش‌های این مجموعه برای تولید واکسن کرونا و در اختیار گرفتن سهم عمده بازار با واکنش‌هایی در داخل کشور نیز مواجه شده است.

از جمله، علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس، با اشاره به اینکه موسسه برکت یک میلیارد دلار برای تولید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن دریافت کرده،گفته بود مؤسسه رازی در «مرحله تحقیقات» از مؤسسه برکت برای تولید واکسن «خیلی جلوتر» بود، «به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود».

علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس هم گفته است برخی با کارشکنی اجازه «تولید به موقع» واکسن رازی را ندادند و « اگر آذرماه گذشته این اجازه به آنها داده می‌شد، می‌توانستند درصد قابل توجهی واکسن تولید کنند».

دکمه بازگشت به بالا