خاورمیانه

سخنگوی طالبان در قندوز مشخصا از آلمان درخواست کمک کرد

مطیع‌الله روحانی، یکی از سخنگویان طالبان دیروز در پایگاه نظامی سابق آلمان در قندوز و در مصاحبه با خبرگزاری آلمان تاکید کرد که طالبان از کمک‌های بین‌المللی “بسیار استقبال” می‌کند. او گفت این کمک‌ها می‌توانند به شکل سرمایه‌گذاری، پروژه‌های بازسازی و یا “هر نوع کمک بشردوستانه به دولت و مردم افغانستان” ارائه شوند.

سخنگوی طالبان در این گفت‌وگو تاکید کرد که این درخواست خطاب به “کل جامعه بین‌المللی، از جمله آلمان” است. طالبان ۸ اوت قندوز را تصرف کرد و یک هفته بعد در کابل، پایتخت افغانستان قدرت را به دست گرفت.

در پی قدرت‌گیری نیروهای طالبان، آلمان سفارت این کشور در کابل را تعطیل کرد. اما طالبان اوایل ماه سپتامبر خواستار برقراری مناسبات دیپلماتیک با این کشور شد. البته موضوع خروج همکاران محلی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی از افغانستان حفظ ارتباط و تماس با طالبان را الزامی می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دیگر طالبان نیز در مصاحبه‌ای با بخش ویدیویی روزنامه بیلد آلمان گفته است، از صمیم قلب خوشحال می‌شود که از صدراعظم آلمان در افغانستان استقبال کند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده بود که هرگاه شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، این کشور نمایندگی سیاسی خود در کابل را بازگشایی خواهد کرد. البته ماس تاکید کرده بود که بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان الزاما به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

دکمه بازگشت به بالا