ایران

گروسی: توان نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران جداً به خطر افتاده است

شصت و پنجمین کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز ۲۹ به مدت دو روز، در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

در آغاز این کنفرانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای به حضار گفت که تصمیمات دولت ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران «تاثیر منفی» گذاشته و «به‌طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی» از روند برنامه هسته‌ای ایران به خطر انداخته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آژانس انرژی اتمی برای راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران به این اطلاعات نیاز دارد، گفته است هنوز مسائلی مانند «وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران» مطرح است که حل نشده است.

آقای گروسی روز ۲۲ شهریور در گزارش خود به شورای حکام آژانس نیز این موضوع را مطرح کرده بود و کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به آن گفت ایران درباره آلودگی اورانیوم ضعیف شده «در یکی از مکان‌ها» توضیح مکتوب داده و «منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس» برای دولت ایران «کاملاً ناشناخته است».

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین برگزار کرده‌اند. این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده، ولی بروز اختلافات بین ایران و آژانس نیز بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته است.

در تازه‌ترین تلاش‌ها، در جریان سفر رافائل گروسی به تهران، ایران و آژانس برای «تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی» توافق کردند.

دکمه بازگشت به بالا